75% Huishoudens heeft Digitale TV

In het derde kwartaal van 2011 is het aantal Digitale TV-aansluitingen met ruim 4 procent gegroeid tot bijna 6 miljoen. Van dit totale aantal hebben 3,4 miljoen abonnees Digitale TV via de kabel (Ziggo en UPC).

Voordeel van Digitale Televisie via de kabel is dat hier ook altijd nog een analoog signaal wordt meegestuurd. Hierdoor is het mogelijk om de basiszenders ook op een tweede televisie te bekijken zonder een extra decoder aan te schaffen.

Ziggo is de marktleider gevolgd door KPN, UPC en CanalDigitaal. Als infrastructuur is kabel het populairst, gevolgd door DVB-T via de ether (zoals Digitenne), satelliet, IPTV (ADSL en VDSL) en FTTH (glasvezel). Dit jaar wordt er een totale groei van 13 procent verwacht op de markt van Digitale TV. Deze toename is mede te danken aan het toenemende aantal verkochte 3-in-1 of 'alles-in-één' pakketten. Andere factoren zijn de uitgebreide mogelijkheden op het gebied van Interactieve TV, zoals Programma Gemist en een uitgebreid aanbod aan Video on Demand. Daarnaast biedt KPN sinds september ook Interactieve TV op de PC, laptop, smartphone en tablet. KPN wordt in deze ontwikkeling op de voet gevolgd door providers Ziggo en UPC.

door Bron: Telecompaper, 74.835 keer gelezen