Aandeel kabel en glasvezel abonnementen blijft groeien

Het aantal breedbandabonnementen in Nederland is in het vierde kwartaal van 2011 met 67.000 aansluitingen gegroeid. De groei komt voort uit een toename van kabel (+2,5%) en glasvezel (+14%).

De verkoop van ADSL en VDSL abonnementen nam daarentegen af met 1,5%. In totaal hebben nu 6,37 miljoen huishoudens en bedrijven een internetaansluiting, waarvan 3,24 miljoen via DSL, 2,78 miljoen via de kabel en zo'n 350.000 via glasvezel. Het marktaandeel van KPN inclusief dochter XS4ALL en prijsvechter Telfort daalde licht, maar deze provider is nog altijd marktleider (39,9%), gevolgd door kabelproviders Ziggo (26,1%) en UPC (15%).

Voor 2012 wordt er een totale stijging van 2,9% verwacht, waarbij kabel met 8% zal groeien en glasvezel met maar liefst 30%. Aanbieders Tele2 en T-Mobile, die beiden reeds beschikken over een glasvezelnetwerk maar de laatste meters afleggen over de koperlijn, zullen naar verwachting net als KPN en Vodafone ook gebruik gaan maken van het Reggefiber netwerk. Ook wordt er een verdere groei verwacht van het aantal alles-in-één pakketten. Naast de huidige 3-in-1 abonnementen zullen er ook steeds meer 4-in-1 pakketten op de markt komen met vast én mobiel internet, telefonie en interactieve TV.

door Bron: Telecompaper, 72.272 keer gelezen