Op dit moment is maar liefst 45 procent van alle internetaansluitingen een kabelabonnement. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse breedbandmarkt voor consumenten.
Het tweede kwartaal van 2013 is afgesloten met een groei van 0,7 procent naar in totaal 3,01 miljoen kabel-internetaansluitingen.
De totale markt is gegroeid met 0,5 procent, oftewel 36.100 aansluitingen, wat het totaal nu op 6,69 miljoen aansluitingen brengt.
Hiervan is 3,11 miljoen - oftewel 46 procent - een ADSL of VDSL aansluiting. Het aantal DSL aansluitingen is in het tweede kwartaal van 2013 gedaald met 1 procent. Glasvezel internet heeft de grootste groei gerealiseerd en heeft momenteel een marktaandeel van 8,4 procent.
Telecomprovider KPN is samen met haar dochterondernemingen nog steeds de grootste breedband aanbieder met een marktaandeel van 40,7 procent. Kabelaar Ziggo is met 26,7 procent een goede tweede. De andere kabelaar UPC heeft een marktaandeel van 15,6 procent en heeft hiermee de derde plek in handen.