Aantal glasvezelabonnementen passeert de 2 miljoen

Aantal glasvezelabonnementen passeert de 2 miljoen

De verglazing van het breedbandnetwerk in Nederland heeft de afgelopen twee jaar een stevige versnelling doorgemaakt. En de verwachtingen voor de komende jaren zijn op dat gebied ook zeer rooskleurig. Nederland telt inmiddels meer dan drie miljoen huishoudens die toegang hebben tot een glasvezelaansluiting. En het aantal breedbandaansluitingen bij consumenten blijft ook groeien.

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt namelijk dat aan het eind van het eerste kwartaal meer dan twee miljoen glasvezel breedbandabonnementen actief waren. Het is dus een kwestie van tijd voordat Nederland meer glasvezel- dan kabel- of DSL-abonnementen telt. Alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar groeide het aantal breedband internetabonnementen over glasvezel met zo’n 120.000.

Glasvezel groeit, DSL en Kabel krimpen
Waar het gebruik van glasvezel groeit, zal concurrerende technologie inleveren. Dat wordt door het onderzoek ook bevestigd. In dezelfde periode (eerste kwartaal 2021) werden 74.000 DSL-abonnementen opgezegd. Daarbij valt op dat de daling dit jaar een stuk groter is dan in de drie laatste kwartalen van 2020. In een jaar tijd daalde het aantal DSL-abonnementen met 150.000, waarvan bijna de helft dus alleen al in het laatste kwartaal.

Het marktaandeel van DSL ligt daarmee inmiddels nog op 30 procent. Daarmee is deze breedbandtechnologie nog wel de nummer twee in de markt, maar niet lang meer. Op dit moment ligt het marktaandeel van glasvezel rond de 25 procent. Verwacht wordt dat dit nog dit jaar zal oplopen tot boven dat van DSL.

Het aantal kabel internetabonnementen daalt weliswaar ook, maar minder snel. Op dit moment is kabelinternet met een marktaandeel van 45 procent nog altijd de nummer één. Dat zal ook nog wel een tijd zo blijven, maar Telecompaper voorspelt wel dat het omslagpunt eerder zal komen dan oorspronkelijk voorzien werd. Dat zal nu naar verwachting in 2025 gebeuren, wanneer volgens de analisten het marktaandeel van glasvezelinternet het huidige niveau van kabel internet zal passeren.

Alle glasvezelaanbieders profiteren
KPN is met inmiddels meer dan drie miljoen glasvezelaansluitingen verreweg de grootste aanbieder van glasvezelnetwerken in Nederland. Dat zegt op zich nog weinig over het aantal actieve glasvezel internetabonnementen van deze provider. Ten eerste heeft nog lang niet elk huishouden dat toegang heeft tot een glasvezelnetwerk ook daadwerkelijk een glasvezel internetabonnement. Ten tweede hanteert KPN een zogenoemde Open Netwerk strategie waardoor concurrerende internetproviders, zoals Youfone, T-Mobile en Budget, hun diensten op het glasvezelnetwerk van KPN kunnen aanbieden.

Naast KPN zorgen ook DELTA Fiber en T-Mobile (onder andere samen met PrimeVest) ervoor dat de groei van het aantal huishoudens dat toegang heeft tot een glasvezelnetwerk gestaag blijft doorgroeien. Kortom, alle providers en aanbieders profiteren van de groei van het aantal glasvezel internetabonnementen, maar KPN is nog wel de duidelijke koploper. Van alle nieuwe glasvezel internetabonnementen was iets meer dan de helft voor KPN. De kleinere aanbieders waren samen goed voor iets minder dan de helft.

Bij de cijfers van KPN moet wel rekening gehouden worden met het feit dat de groei van het aantal glasvezelabonnees voor een belangrijk deel ook voortkomt uit het migreren van bestaande ‘koper’ en DSL-klanten naar glasvezel.

door Bron: Telecompaper, 2.940 keer gelezen