Toezichthouder ACM vindt dat providers de snelheid moeten bieden die ze in het contract met de consument beloven. Bovendien moet de consument dit op een betrouwbare manier kunnen meten.
Wanneer de behaalde internetsnelheid te laag is in vergelijking met de gecontracteerde internetsnelheid, dan zou de consument de internetprovider hierover moeten kunnen aanspreken en zelfs de mogelijkheid moeten hebben om geld terug te krijgen.
Sinds 30 april 2016 zijn er een nieuwe Europese netneutraliteitsregels van kracht gegaan. Een van de regels schrijft voor dat de toezichthouder (de Autoriteit Consument & Markt in dit geval) een certificering voor een meetsysteem moet formuleren. Wanneer het systeem gecertificeerd is zouden consumenten in theorie hun internetprovider bij een slecht presterende verbinding in gebreke kunnen stellen.
De ACM heeft momenteel nog geen gecertificeerd meetsysteem en is hierom een voorlopige samenwerking aangegaan met Measurement Lab. Measurement Lab heeft een snelheidstest ontwikkeld waarmee de consument de download en uploadsnelheid kan meten.
Een betrouwbare gecertificeerde snelheidstest lijkt echter praktisch onhaalbaar: "Er zijn te veel factoren die bij deze manier van testen van invloed kunnen zijn, zoals slechte bekabeling binnenshuis, of het testen van de snelheid over draadloos WiFi internet", stelt Peter van Wezel, directeur Breedbandwinkel.nl. "Het is op deze manier voor een provider niet uit te sluiten of men daadwerkelijk de snelheid direct op het modem meet. Een oplossing zou kunnen zijn providers te verplichten standaard een snelheidstest te integreren in het modem en dit regelmatig uit te lezen".