ACM tikt glasvezelaanbieders op hun vingers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt glasvezelaanbieders op dat de informatie aan de consument moet worden verbeterd en de contracten duidelijker moeten. Het afgesloten contract moet in elk geval een concrete leveringstermijn bevatten. ACM geeft aan dat zij verwachten dat de aanbieders hun voorwaarden hierop gaan aanpassen.

De ACM heeft in zomer 2013 bij alle glasvezelaanbieders informatie opgevraagd over de contracten met de consument en de manier waarop zij hen informeren. Dit heeft de ACM gedaan naar aanleiding van veel klachten van consumenten.
Opvallend feit was dat niet alle contracten van de glasvezelaanbieders voldeden aan de regels. In gebieden waar men van plan is glasvezel aan te leggen, is de datum van de concrete levering in de meeste gevallen bijvoorbeeld nog onduidelijk. Dit komt doordat de aanbieders eerst een bepaalde hoeveelheid huishoudens moeten werven voordat er een glasvezelnetwerk wordt aangelegd. Consumenten die in deze fase een contract afsluiten tasten lange tijd in het duister. Zo weet de consument vaak niet eens zeker of er überhaupt een netwerk komt, en als deze er komt weet men niet wanneer zij daadwerkelijk worden aangesloten.

De ACM wil dat er een einde komt aan deze onduidelijke informatievoorziening en zou graag zien dat de consument weet waar hij aan toe is. De glasvezelaanbieders gaan nu in overleg met o.a. Reggefiber -verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer van de netwerken- over het aanscherpen van de afspraken.

door Bron: ACM, 44.293 keer gelezen