De meeste Nederlanders die beschikken over breedband zijn zich niet bewust van de mogelijkheden die breedband biedt. Dat blijkt uit een onderzoek van Blauw Research in opdracht van Planet Internet.
Het onderzoek is in januari 2005 online uitgevoerd onder 550 mensen met een breedbandabonnement (55 procent ADSL, 45 procent Kabel). De resultaten zijn volgens Blauw representatief voor de totale Nederlandse breedbandpopulatie.
Volgens Blauw Research is 86 procent van de breedbandgebruikers niet of niet goed op de hoogte van het feit dat zij achter de PC op interactieve wijze een taal kunnen leren. 56 procent is niet of niet goed bekend met de mogelijkheid via internet het journaal te bekijken. Ook is 64 procent er nauwelijks van op de hoogte dat via internet radio te beluisteren is (zonder reclame) en 82 procent heeft er geen idee van dat via de PC ook direct films te bekijken zijn.
Toepassingen als het online spelen van games en het downloaden van muziek blijken bekender onder de breedbandgebruikers. Echter, een groot deel realiseert zich niet dat hij hier zelf met zijn huidige breedbandverbinding gebruik van kan maken. Zo denkt 24 procent geen gebruik te kunnen maken van onbeperkt online games spelen en 12 procent niet van het samenstellen en downloaden van favoriete muziekalbums.
Van alle breedbandgebruikers geeft 39 procent aan behoefte te hebben aan voorlichting van de provider op het gebied van contentdiensten. Voor 58 procent geldt dat de respondenten meer tevreden zouden zijn over hun abonnement indien ze van hun provider uitleg/voorlichting op het gebied van contentdiensten zouden krijgen.