Internetaanbieder Chello, een onderdeel van UPC, heeft een nieuw spamfilter in gebruik genomen. Op de eerste dag werden al zo'n zeven miljoen mailtjes geblokkeerd.
Chello, internetaanbieder via de kabel, kondigt aan dat het een strenge aanpak van spammail heeft ingevoerd met de ingebruikname van een nieuw spammail filtersysteem. In de strijd tegen spam blokkeert Chello nu inkomende en uitgaande e-mails van haar klanten aan de hand van een zwarte lijst. Als het ip-adres van de verzender van de e-mail op de zwarte lijst voorkomt, zal de e-mail als spam worden aangemerkt en niet aankomen. De verzender van de spam krijgt een foutmelding. Met deze maatregel wil men de overlast van de gebruikers door spam verminderen. Bovendien zal de invoering van dit spamfilter de werking van het mailsysteem verbeteren.
Het nieuwe filtersysteem blokkeerde, na volledige implementatie, op de eerste dag ongeveer zeven miljoen e-mails. Dit is meer dan 50 procent van het totaal aantal e-mails dat door Chello dagelijks in Europa wordt verwerkt.
Chello's zwarte lijst wordt bijgehouden door spamcop.net en is gebaseerd op de klachten die deze instelling van verschillende internet service providers (isp's) over de hele wereld ontvangt. Als spamcop.net een bron identificeert, wordt het ip-adres op haar zwarte lijst gezet. 48 uur na de meest recente klacht wordt het adres weer vrijgegeven.
"Met deze pro-actieve aanpak van spam, reduceren wij het aantal ongewenste e-mails van 50.000 klanten in 10 Europese landen op een drastische wijze", aldus Sudhir Ispahani, chief technology officer van UGC Europe, het moederbedrijf van UPC en Chello.
Indien een Chello-abonnee op de zwarte lijst voorkomt, worden de e-mails van deze geblokkeerd. Andere maatregelen neemt Chello vooralsnog niet, omdat de computer van de abonnee wordt gebruikt voor het versturen van spammail, zonder dat de klant hier weet van heeft. In dergelijke gevallen adviseert Chello neemt dan wel contact op met de abonnee om met het advies een antivirusprogramma te installeren of om voor verdere assistentie contact op te nemen met de helpdesk.