De Consumentenbond heeft onlangs een orienterend onderzoek gedaan naar de helderheid van telecom websites. Het ging hierbij slechts om een klein onderzoek onder 30 consumenten. Het blijkt lastig om de gewenste informatie te vinden op de websites van diverse telecomaanbieders.
Ook Tweede Kamerleden Ad Koppejan (CDA) en Jhim van Bemmel (PVV) namen de proef op de som. Zij kwamen tot de conclusie dat websites van providers transparanter gemaakt moeten worden en dat 'er nog veel te verbeteren valt ten gunste van de consument'. Dit ondanks het feit dat de OPTA een vast (PDF) format voorschrijft voor tarieven en voorwaarden. Volgens Van Bemmel moeten websites daarbij vooral 'intuïtiever' gemaakt worden.
Overigens werden in dit onderzoek alleen websites van mobiele telefonie en mobiel internet onderzocht. Breedbandwinkel.nl is echter van mening dat deze conclusie door mag worden getrokken naar telecom providers van vast internet, telefonie en digitale TV. Deze grootste provider vergelijkingssite van Nederland benadrukt dat vergelijken binnen een zelfde format - zoals het geval is op een vergelijkingssite - per definitie de meest transparante en dus beste keuze oplevert.