2010 was een goed jaar voor kabel- en mediabedrijf UPC Nederland. Dit blijkt uit de zojuist gerapporteerde jaarcijfers van moederbedrijf Liberty Global Inc.
Het aantal abonnementen dat klanten het afgelopen boekjaar bij UPC afnam, steeg met 157.200 tot bijna 3,5 miljoen. Dat komt neer op gemiddeld 1,8 dienst per klant. De groei kwam met name door een steeds grotere voorkeur bij consumenten voor de internet- en telefoniediensten van UPC en haar Alles–in-een-pakketten.
Internet
Eind vorig jaar kon UPC dankzij haar doorlopende investeringen in de EuroDOCSIS 3.0-technologie, wederom een snelheidsverhoging doorvoeren voor een groot deel van de UPC-internetklanten. Deze snelheidsverhoging werd in januari 2011 afgerond. Mede door het aanbod aan hoge internetsnelheden groeide het aantal internetklanten in 2010 met 102.000 tot in totaal 844.000.
Telefonie
Op het gebied van telefonie introduceerde UPC de nieuwe aanvullende dienst 'Goedkoop naar Mobiel', waarmee klanten voor 4 cent per minuut naar alle mobiele nummers in Nederland kunnen bellen.
Aan het eind van 2010 had UPC 734.000 telefonieklanten: een groei van 111.000 in vergelijking met eind 2009.
Digitale Televisie
UPC voerde in 2010 enkele belangrijke vernieuwingen door op het gebied van digitale televisie. Zo introduceerde de onderneming een verbeterde Elektronische Programmagids en vergrootte het gemak dat zij haar klanten met de mediabox biedt door 'Opnemen op Afstand' te introduceren. Deze dienst maakt het mogelijk om via internet of mobiele telefoon de UPC Mediabox op afstand in te programmeren.
Verder breidde UPC afgelopen jaar haar HD-zenderaanbod uit naar 21 kanalen en gaf als eerste kabelbedrijf in Nederland live 3D-TV uitzendingen door.
Over geheel 2010 noteerde UPC 143.000 nieuwe digitale televisieklanten. Hierdoor kwam het totaal aantal klanten dat gebruik maakt van UPC Digitale TV op 895.000. Deze digitale TV-klanten maakten samen ruim 55 miljoen keer gebruik van de interactieve mogelijkheden van UPC On Demand door het bekijken van Programma Gemist, bestellen van films en van TV-series. UPC ziet dat op dit moment ruim 50% van haar digitale TV-klanten maandelijks gebruik maakt van wat UPC On Demand te bieden heeft.