Het marktaandeel van Digitale Televisie in Nederland is in 2008 gegroeid tot 50,9 procent. Daarmee is het dus de analoge televisie inmiddels gepasseerd. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van Telecompaper.
De totale Nederlandse TV-markt is in 2008 met 186.000 abonnees (0,9 procent) gegroeid naar 7,88 miljoen aansluitingen. Het aantal Digitale Televisie verbindingen groeide met 5,2 procent op jaarbasis en met 200.100 aansluitingen gedurende het vierde kwartaal tot 4,014 miljoen aan het einde van 2008. Daarmee komt het marktaandeel van Digitale Televisie op 50,9 procent.
Marktleider op de Digitale Televisie markt is Ziggo, met 1,15 miljoen abonnees, een toename van 115.000 in het vierde kwartaal van 2008.
CanalDigitaal (satelliet-TV) verloor opnieuw marktaandeel doordat de groei van 2,4 procent onder die van de markt lag (5,6 procent). CanalDigitaal eindigde 2008 met 825.000 abonnees.
KPN groeide in het vierde kwartaal van 2008 met 10,7 procent tot 775.000 abonnees. Van de toename in het 4e kwartaal kwam 40.000 voor rekening van KPN Interactieve TV. Het marktaandeel nam op kwartaalbasis met 3,9 procentpunt toe tot 19,3 procent van de markt voor Digitale Televisie.
UPC kreeg er in het vierde kwartaal netto 28.800 digitale abonnees bij, maar zag zijn marktaandeel dalen tot 16,2 procent. UPC had per eind 2008 649.000 digitale abonnees. Tele2 is de nummer vijf op deze markt met 190.000 abonnees ofwel 4,7%, een winst van 0,1 procentpunt op kwartaalbasis.