Digitalisering Nederland zet door

Beetje bij beetje winnen digitale televisie en digitaal bellen terrein op de analoge diensten. Dit blijkt uit de Mediabarometer van Ernst en Young. Bellen via internet is explosief gestegen van 6% naar 26% en inmiddels heeft ruim een op de vier huishoudens in Nederland digitale TV.

Ernst en Young verricht vier keer per jaar een meting onder 2000 respondenten om de ontwikkelingen in de dynamische media en entertainmentmarkt op de voet te volgen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met Interview-NSS.

Bij de digitale televisie scoort vooral kabel (16%) als type verbinding goed. Satelliet en de ether zijn als infrastructuur een stuk minder populair (resp. 7% en 4%). In het afgelopen kwartaal is 3% van de huishoudens van televisieaanbieder veranderd. "Het is voor de verschillende aanbieders de komende tijd van belang dat zij een goede relatie opbouwen met de klant en hun merk goed in de markt zetten. Het eerste contact dat een klant met een aanbieder heeft is van grote invloed en moet direct goed zijn", volgens Frank Blenderman, partner bij Ernst en Young.

De markt voor internetaanbieders is stabiel. Slechts een op de 20 huishoudens is van internetaanbieder gewijzigd. Een op de tien huishoudens met internet is van plan de komende 3 maanden te veranderen van verbinding of aanbieder. "Doordat nieuwe internettoepassingen meer capaciteit vragen, zou dit er juist toe moeten leiden dat de consument overstapt naar een zwaarder pakket", aldus Frank Blenderman. De strijd tussen ADSL en kabel zal verhevigen in het gevecht om meerdere diensten per klant te leveren. Dit is goed nieuws voor de consument die verwacht goedkoper uit te zijn en beter bediend te worden door de bundeling van diensten.

Zowel de bekendheid als het gebruik van digitaal bellen heeft een enorme toevlucht genomen in 2006. Digitaal bellen via ADSL zonder een KPN abonnement (10%) en bellen via de kabel (10%) zijn het meest populair.

door Bron: Ernst en Young, 78.366 keer gelezen