Het aantal glasvezel aansluitingen is het vierde kwartaal van 2012 met meer dan 8 procent gegroeid en eindigde het jaar met een marktaandeel van 7,8 procent. Het aantal DSL-aansluitingen is met 0,4 procent gedaald en kabelinternet is met 1 procent gegroeid. Dit blijkt uit het kwartaalrapportage over de breedbandmarkt van Telecompaper.
De totale Nederlandse breedbandmarkt is het vierde kwartaal met 52.800 aansluitingen gegroeid naar totaal 6,59 miljoen.
Voor 2013 verwacht Telecompaper een lagere groei: totaal 2,6 procent, vergeleken met 3,1 procent in 2012. De lagere groei is het gevolg van verzadiging. Meer dan 87 procent van de Nederlandse huishoudens is inmiddels van een breedbandabonnement voorzien. Dit laat minder ruimte voor groei.
KPN (inclusief o.a. dochterbedrijven XS4ALL en Telfort) blijft de grootste breedbandaanbieder met een marktaandeel van 40,9 procent aan het einde van 2012. Ziggo is nummer twee met 26,6 procent en UPC volgt als nummer drie met 15,6 procent marktaandeel.