Door een grote storing in het netwerk van KPN kunnen veel klanten van de telecomprovider geen gebruik maken van hun internet verbinding.
Het probleem trad in de nacht van maandag op dinsdag op. In eerste instantie leken alleen zakelijke ADSL-klanten van het telecombedrijf te zijn getroffen, maar inmiddels blijken ook abonnees van onder meer internetprovider XS4ALL hinder van de storing te ondervinden.
"Het betreft een storing diep in ons netwerk", weet Niels Huijbregts, woordvoerder bij internetprovider XS4ALL. "Naar schatting 50.000 XS4ALL Only klanten en enkele honderden Business DSL klanten hebben op dit moment geen internetverbinding door een landelijke storing."
Volgens een woordvoerder van KPN gaat het om een storing in het 'centrale ATM transportnet' van het bedrijf. Niet alleen gebruikers die hun verbinding rechtstreeks bij KPN afnemen zijn getroffen, maar ook klanten van andere bedrijven die dat netwerk gebruiken. De problemen doen zich in heel Nederland voor. Hoe veel mensen precies problemen ondervinden, is onduidelijk. Ook de oorzaak van de storing is nog niet bekend.
KPN laat weten dat ook PIN-verkeer en UMTS-zendmasten hinder van de storing hebben ondervonden.
Ook het landelijke zakelijke storingsnummer van KPN (0800-0403) is momenteel niet bereikbaar, dat ligt volgens een woordvoerder van KPN aan overbelasting van het nummer.
KPN zegt uit volle macht te werken aan een oplossing.