De internetsnelheid is een steeds belangrijker punt aan het worden voor de consument. Dit blijkt uit een marktonderzoek van de Europese commissie. In maart 2013 zijn in de hele Europese Unie 27.786 persoonlijke interviews afgenomen voor de jaarlijkse Communications Household Survey.
Bijna de helft van de huishoudens is bereid om over te stappen voor een abonnement met een hogere internetsnelheid. Snelheid is bijna net zo belangrijk geworden als de prijs van het abonnement.
Neelie Kroes, Vice-voorzitter Europese Commissie: "Concurrentie zorgt voor lagere prijzen, maar er is meer aandacht nodig om te zorgen dat er genoeg wordt geïnvesteerd in netwerken. Daarvoor zijn steun en de juiste prikkels noodzakelijk."
Verder blijkt uit de interviews dat 44 procent van alle Europese huishoudens minstens één abonnement met mobiel internet heeft. In 2012 was dit percentage slechts 30 procent.
Hiernaast neemt 45 procent van de huishoudens gebundelde diensten af zoals een internet en tv abonnement of een alles-in-één pakket.