Internetters zijn over het algemeen te spreken over hun internetaanbieder. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond dat dinsdag is gepresenteerd. Mensen zijn echter minder tevreden over de klantenservice van de provider.
Volgens de bond is 53 procent van de ruim 2600 ondervraagde internetters erg tevreden over hun aanbieder en 33 procent enigszins tevreden. "Aspecten zoals snelheid, gebruiksgemak en betrouwbaarheid worden als goed beoordeeld", aldus de bond.
De belangenorganisatie zegt dat er 'behoorlijke verschillen' zijn tussen de bedrijven. "XS4ALL en Demon scoren op (vrijwel) alle onderzochte aspecten beter dan de concurrenten. Chello en @Home scoren juist onder het gemiddelde", concludeert de bond.
Klantenservice
Uit het onderzoek blijkt verder dat ongeveer eenvijfde van de internetters de klantenservice en technische ondersteuning van hun internetaanbieder "tamelijk slecht of erg slecht" vindt.
De Consumentenbond roept de providers daarom op snel een geschillencommissie in te stellen. Het ministerie van Economische Zaken sluit zich aan bij de oproep, zegt directeur-generaal telecommunicatie M. Frequin.
Actieplan
Hij waarschuwt dat de overheid de internetaanbieders daartoe zal verplichten, als zij niet zelf "geschilbeslechting" gaan regelen. In het actieplan waaraan het ministerie op dit moment werkt, staat dat dat ook moet gaan gelden voor aanbieders van vaste en mobiele telefonie, zegt Frequin.
Uit een rondgang blijkt dat internetproviders openstaan voor het instellen van een geschillencommissie. Zij zijn het echter niet eens met de wens van de Consumentenbond dat een aantal voorwaarden voor alle aanbieders moet gaan gelden. Daarin staat bijvoorbeeld hoe providers moeten omgaan met verhuizing van klanten. De bedrijven vrezen dat zij dan slechter met elkaar kunnen concurreren.