Voor het eerst sinds 2003 groeit het aantal aansluitingen voor kabel-internet harder dan bij ADSL. De gehele breedbandmarkt groeide het afgelopen kwartaal met een kleine 0,4 procent. Dat blijkt uit het vierjaarlijkse overzicht van Telecompaper over de Nederlandse breedbandmarkt.
De groei in het afgelopen kwartaal komt neer op 20.500 nieuwe breedbandaansluitingen. Hiervan waren er 15.000 nieuwe klanten die voor kabel kozen tegenover 5.500 voor ADSL. In het eerste kwartaal van 2009 was er nog een toename van ruim 60.000 aansluitingen.
Tele2 kende de grootste groei in klanten, zij sloten 13.000 abonnementen aan. Ziggo, nog steeds de grootste breedbandspeler met een marktaandeel van 24 procent, volgde met 10.500 nieuwe aansluitingen. Internet van KPN groeide met 19,9 procent, UPC met 11,9 procent en Het Net met 11,7 procent.
De breedbandpenetratie per huishouden wist omhoog te klimmen naar 79,9 procent, een stijging van 2,8 procentpunt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Wanneer hier de glasvezel aansluitingen (Fiber to the Home) in worden meegenomen, komt de penetratie uit op 81,5 procent.
Telecompaper voorspelt voor dit jaar een totale groei van 4,5 procent op de breedbandmarkt, inclusief glasvezel. Hiermee zou de breedbandpenetratie uitkomen op 83 procent, met in totaal 6 miljoen breedbandaansluitingen op de consumentenmarkt.