De bekendheid van de grotere kabelbedrijven als aanbieder van vaste telefonie is het laatste jaar sterk toegenomen. Zowel UPC als @Home en Casema zien hun bekendheidsposities verbeteren, bij een dalende bekendheid van KPN van 91% naar 72%. Verder is het gebruik van kabeltelefonie sinds begin 2006 toegenomen van 6% naar 11%. Dit blijkt uit de meest recente meting van de Heliview ICT Consumer Monitor.
De markt voor vaste telefonie is volop in beweging. Steeds meer huishoudens zeggen hun vaste aansluiting op en bellen uitsluitend nog mobiel. Op dit moment heeft ruim een kwart van de huishoudens met zowel een vaste als een mobiele telefoonaansluiting de intentie om volledig over te gaan op mobiel bellen. Daarnaast hebben consumenten die via de vaste lijn willen blijven bellen, veel belangstelling voor digitale telefonie. Steeds vaker kiezen ze voor een aanbieding voor telefonie in combinatie met breedband internet, dit zowel via de kabel als via ADSL. Voor kabelaanbieders de mogelijkheid om hun marktpositie uit te breiden. Ruim 20% van de huishoudens bekend met de mogelijkheden van kabeltelefonie heeft immers interesse om over te gaan op bellen via de kabel. 11% van de huishoudens met een vaste aansluiting maakt er al gebruik van. Ook ADSL aanbieders zien een soortgelijke interesse in hun digitale telefonieproducten. De hevige concurrentie tussen kabelbedrijven en ADSL aanbieders zet zich dus onverminderd voort en krijgt door de opmars van digitale telefonie een nieuwe impuls.