De Nederlandse breedbandmarkt is in het derde kwartaal met 0,8 procent gegroeid, ondanks een daling van 12.700 ADSL aansluitingen. Door 38.300 nieuwe aansluitingen waarvan een groot deel ten gunste van kabelinternet komt het totaal nu op bijna 6 miljoen, blijkt uit het kwartaalrapport Dutch Broadband Q3 2009 van Telecompaper.
De introductie van de nieuwe techniek EuroDOCSIS 3.0 op de kabel met snelheden tot 120 Mb en de verdere uitrol van glasvezel laten zich gelden. Het lijkt erop dat de Nederlandse consument klaar is voor snelheden van 24 Mb of meer.
Het is dan ook voor het eerst sinds het bestaan van ADSL-diensten dat het aantal terugloopt. Het aantal ADSL aansluitingen daalde met 0,4 procent tot 3,5 miljoen. Kabelinternet groeide met 1,5 procent tot 2,3 miljoen en glasvezel internet (FttH) met maar liefst 12 procent tot 160.000 aansluitingen.
De breedband penetratie steeg in het derde kwartaal tot 82,2 procent van alle huishoudens, 2,4 procentpunt hoger dan een jaar geleden.
Van alle internetaanbieders zag Ziggo de hoogste netto groei, namelijk 18.000 stuks. De kabelaar wordt gevolgd door Tele2 (ADSL) met 15.000 en UPC (kabel) met 14.500 nieuwe klanten.
Ziggo blijft de grootste aanbieder met 1,4 miljoen klanten per eind september, gevolgd door KPN met bijna 1,2 miljoen. UPC is derde met 707.900 aansluitingen.