De Nederlandse breedbandmarkt groeide tijdens het eerste kwartaal van dit jaar met 1,0 procent tot 6,34 miljoen aansluitingen op 31 maart. Dat blijkt uit de kwartaal-update van Telecompaper over de Nederlandse breedbandmarkt.
In de eerste drie maanden van 2011 werden er netto 62.000 nieuwe breedbandaansluitingen gemeten, ongeveer 3.000 meer dan in het vierde kwartaal van 2010.
Het aantal DSL-aansluitingen daalde met 0,8 procent, bijna 28.000, tot een totaal van 3,43 miljoen. De kabel groeide op kwartaalbasis zo'n 2,2 procent, ofwel 55.200 nieuwe breedbandklanten. Daarmee hebben 2,622 miljoen huishoudens een breedbandaansluiting via de kabel.
Het aantal breedbandabonnees via glasvezel (FttH) groeide tot ongeveer 246.300 op 31 maart. Hiermee bezit glasvezel een marktaandeel van 3,9 procent op de Nederlandse breedbandmarkt. KPN heeft ook nog 28.000 VDSL (FttC) klanten, terwijl andere providers tezamen 16.000 VDSL klanten bedienen, wat neerkomt op 0,7 procent van de breedbandmarkt.
Aan het einde van het eerste kwartaal is KPN de grootste breedband aanbieder in Nederland met 29 procent van de abonnees. Ziggo is nummer twee met 24,9 procent, gevolgd door UPC met 13,7 procent en Tele2 met 7,6 procent.