KPN heeft een nieuwe stap gezet om de uitrol van haar glasvezelnetwerk in Nederland te versnellen. De provider gaat de komende vijf jaar 900.000 extra glasvezelaansluitingen in buitengebieden realiseren. Hiervoor investeert KPN de komende jaren, samen met pensioenfonds APB, meer dan 1 miljard euro.
De 900.000 nieuwe glasvezelaansluitingen komen bovenop de reeds geplande 2,5 miljoen aansluitingen, maar valt wel binnen de strategie om binnen nu en vijf jaar meer dan driekwart van alle Nederlandse huishoudens van glasvezel te voorzien. De nu aangekondigde versnelde verglazing van buitengebieden wordt verdeeld over 700.000 huishoudens en 200.000 bedrijven.
Snellere verglazing van buitengebieden
Dit betekent volgens de provider dat de komende jaren bijna 1.000 dorpen en ongeveer 1.400 bedrijventerreinen eerder verglaasd zullen worden dan aanvankelijk gepland stond. In de praktijk zullen de 900.000 adressen in dorpen en bedrijven in buitengebieden voor het eind van 2026 aangesloten worden op het glasvezelnetwerk van de provider.
Als voorbeeld noemt KPN dorpen en buitengebieden als Grou, Ankeveen en Zuidoostbeemster. "Dankzij de samenwerking met ABP krijgen de bewoners in zo’n duizend dorpen jaren eerder internet met de snelheid van het licht, van Vlieland tot aan Middelharnis. Daar komen ruim 200.000 aansluitingen op bedrijventerreinen bij", aldus Joost Farwerck, CEO van KPN. De provider benadrukt tevens dat de maatregelen rondom de coronapandemie, zoals meer thuiswerken, het belang van snel en goed internet thuis nog maar eens duidelijk gemaakt hebben.
De samenwerking met ABP zorgt ervoor dat er extra energie en middelen gestoken worden in het verglazen van dorpen en gebieden waar dat nu nog niet vanzelfsprekend is. Daarbij doelt KPN natuurlijk op het feit dat de focus nog altijd ligt op het verglazen van de grote steden en stedelijke gebieden. Daarbij moet wel aangetekend worden dat andere providers, met DELTA Fiber als beste voorbeeld, zich al langere tijd juist wél op de buitengebieden richten.
Aantrekkelijk rendement
Het aanleggen van een glasvezelnetwerk is een kostbare onderneming. Die kosten worden met het instappen van een grote investeerder als ABP letterlijk een gedeelde last. Voor ABP betekent investeren in digitale technologie zoals glasvezel investeren in een product met een aantrekkelijk rendement, zo stelt het pensioenfonds.
"ABP belegt graag in Nederland om hier de economische groei, werkgelegenheid en duurzame projecten te stimuleren. Door deze samenwerking met KPN creëren we met de aanleg van ruim 900.000 glasvezelaansluitingen meer dan duizend banen. Naast een snellere verbinding is glasvezel ook veel energiezuiniger dan koper of kabel. Daarmee versterken we met deze operatie niet alleen de digitale infrastructuur maar dragen we ook bij aan de energietransitie in ons land. Zo is deze belegging op meerdere terreinen van betekenis voor onze pensioendeelnemers", aldus Menno Snel van ABP.