Het succes van InternetPlusBellen is zo groot, dat KPN heeft besloten om er voorlopig niet meer voor te adverteren. Sinds er geen advertenties meer in de kranten en commercials op televisie verschijnen, is het aantal aanmeldingen gedaald. Daardoor krijgen de monteurs en de klantenservice van KPN het weer wat rustiger.
Op het hoogtepunt meldden wekelijks zo'n 20.000 mensen zich aan voor InternetPlusBellen. "We werden slachtoffer van ons eigen succes", verklaarde KPN-topman Ad Scheepbouwer dinsdag in een toelichting op de jaarcijfers. De toestroom van nieuwe abonnees was zo groot, dat de klantenservice het werk niet langer aankon.
Nu KPN sinds eind december geen reclame meer voor InternetPlusBellen maakt, is het aantal nieuwe abonnees gedaald tot 10.000 tot 15.000 per week. Daar komt bij dat het concern maatregelen heeft getroffen om de zaken op orde te krijgen. Het heeft nieuwe monteurs en telefonistes ingehuurd.
Het aantal problemen met nieuwe klanten is al afgenomen, lichtte Scheepbouwer toe. Wel moet er nog een achterstand in technische onvolkomenheden bij de belverbinding van bestaande abonnees worden weggewerkt. Over een aantal maanden moet InternetPlusBellen voor het overgrote deel van de klanten naar behoren werken, verwacht Scheepbouwer.
Ondanks de opstartproblemen is Scheepbouwer tevreden met het succes van InternetPlusBellen. Het totaal aantal klanten voor de dienst bedraagt nu circa 517.000, een toename van 36 procent vergeleken met het vierde kwartaal van 2005. Het aantal klanten met een vaste telefoonlijn neemt echter nog steeds af, omdat steeds meer mensen overstappen naar concurrenten die ook telefonie via het internet aanbieden.