"Het is voor KPN van belang dat kinderen worden opgeleid met internet. Daar kunnen we later profijt van hebben.'' Dat zei KPN-directeur Ad Scheepbouwer vandaag in een toelichting op de drie jaar gratis internet die het telecombedrijf alle scholen in Nederland aanbiedt via dochterbedrijf XS4ALL .
Scheepbouwer benadrukt dat achter het aanbod geen campagne zit om "kleine kinderzieltjes te indoctrineren met KPN'', maar dat het een sponsoractiviteit is. "Alhoewel het sponsoren van voetbal eenvoudiger is dan internet.''
Scheepbouwer doelt daarmee op de rechtszaak die internetaanbieder NL.tree en Easynet vorig jaar hadden aangespannen tegen KPN.
NL.tree, een samenwerkingsverband van kabelbedrijven zoals UPC, Casema en Essent, leverde internet aan alle 11 duizend schoolinstellingen totdat deze markt begin dit jaar werd vrijgegeven. Volgens NL.tree verstoorde KPN de markt met het gratis aanbod.
In november vorig jaar verbood de rechter inderdaad het aanbod van KPN. Het telecombedrijf ging in hoger beroep tegen deze uitspraak en kreeg vorige maand gelijk. Scholen kunnen zich vanaf 20 april tot 15 november inschrijven voor het gratis aanbod. Reden voor die lange termijn is volgens Scheepbouwer om scholen die al een contract hebben afgesloten met een andere aanbieder, de kans te geven om van het KPN-voorstel gebruik te maken.
Scheepbouwer verwacht dat het merendeel van de scholen op de aanbieding ingaat. "We denken aan ongeveer tienduizend instellingen.'' Het aanbod geldt voor alle scholen in het lager, voortgezet, volwassen- en beroepsonderwijs. De investering kost KPN ongeveer 75 miljoen euro, zo liet het bedrijf al eerder weten.
Scholenorganisaties hebben eerder aangegeven erg blij te zijn met het aanbod. "Dit is een goede stimulans voor ICT in het onderwijs'', zei een woordvoerster van ICT op School. "Het budget dat scholen van de overheid hebben gekregen voor internet, kan nu ergens anders aan besteed worden.''