KPN en Vecai trekken gezamenlijk op in een nieuwe Haagse lobby onder de naam Nederland BreedbandLand (NBL).
Behalve KPN en TV-kabelbranchevereniging Vecai doen ook acht andere partijen mee die hun omzet kunnen vergroten met meer breedbandgebruik in Nederland: Capgemini, Cisco, Getronics, Lucent, Microsoft, Siemens, branche-organisatie Nederland ICT, Vefica (tv-kabel installaties) en het ministerie van Economische Zaken.
"Nederland BreedbandLand (NBL) is het nationale, onafhankelijke platform dat maatschappelijke sectoren stimuleert en helpt 'beter en slimmer' gebruik te maken van breedband. Kennisdeling is daarbij van cruciaal belang", zo begint de aankondiging van de club die op 1 december in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag officieel het levenslicht zal zien.
Minister Brinkhorst zal op 1 december het officiële startsein geven voor NBL, in het bijzijn van de voorzitters en directeuren van de deelnemende bedrijven en branches. Voorlopig voorzitter van de club is Michel van der Bel, algemeen directeur van Microsoft Nederland.
Nederland BreedbandLand heeft als doel het beter en slimmer gebruik van breedband te stimuleren, door het maatschappelijke en economische nut van breedbandmogelijkheden te demonstreren. Daartoe wil ze de aanvankelijk goedlopende projecten op kleine schaal 'opschalen' tot nationale projecten. Het uiteindelijke doel is, behalve vergroting van de winst en omzet van betrokken partijen, 'de Europese koppositie van ons land op breedbandgebied'.
Breedband ICT-toepassingen en -diensten blijven op dit moment achter bij de mogelijkheden die een breedbandinfrastructuur biedt, vindt de club in een van haar uitgangspunten. Die staan bol van de bekende lobby- en samenwerkingstaal, compleet met fraaie figuren.
Nieuw is het begrip van 'Liquid Bandwidth', de steeds toenemende aanpassing van het aanbod van bandbreedte aan de vraag vanuit diensten, zodat er geen tekort ontstaat. Zo gaat het meer om een planning van opvolgende technologieen en infrastructuur dan om de directe aanleg van glasvezelnetten.
'Good- en best-practices' en 'voorhoedespelers' wil NBL naar voren halen. De opdracht: "Zoek de 'witte raven' in de betreffende sectoren, die reeds innovaties realiseren of geïmplementeerd hebben, gebaseerd op gebruik van breedband ICT."
Mobility Platform reddingsboei
Ondermeer Gezondheidszorg en Retail zijn de eerste belangrijke gebieden om iets te ondernemen. In retail gaat het eerst om mode en de toepassingen die tot stand moeten komen in overleg met onder meer de toonaangevende mode-brancheorganisaties.
Mobility Platform (MP), een lobbyclub voor mobiele toepassingen, heeft zich bij Nederland Breedbandland gemeld voor samenwerking. Met MP gaat het niet goed, zo werd afgelopen week bekend. Deze lobby en overlegclub brengt weinig tot niets voort.