Testen van KPN met nieuwe draadloze technologieen tonen aan dat ook in de verste uithoeken van Nederland breedbandverbindingen mogelijk zullen worden.
Nederland staat al jaren in de top vijf van landen met de grootste breedbandpenetratie. Toch kunnen enkele honderdduizenden huishoudens en vele tienduizenden bedrijven in Nederland momenteel geen snelle internetverbinding verkrijgen via een vaste aansluiting, met name in verafgelegen gebieden. De afstand tot een telefooncentrale mag namelijk niet te groot zijn omdat anders teveel signaalverlies in de kabels optreedt. Ook andere partijen kunnen hier nauwelijks breedband aanbieden.
Voor de testen die momenteel gedaan worden in de regio Drenthe, heeft KPN 4 zendmasten uitgerust met de nieuwste zendapparatuur voor zowel HSPA als WiMAX. Voor HSPA werkt KPN samen met Ericsson die momenteel ook de leverancier is van zijn mobiele netwerk en daarnaast contracten heeft met operators wereldwijd. Voor WiMAX, welke technologie nieuw is voor KPN, wordt samengewerkt met Samsung, die in Azië, Midden Oosten, Zuid en Noord America reeds netwerken heeft uitgerold.
De testen lijken technisch zo succesvol dat de conclusie gerechtvaardigd is dat draadloos breedband ook mogelijk gaat worden voor huishoudens en bedrijven die nu nog uitgesloten zijn van een breedband verbinding. Zo kunnen particulieren en bedrijven straks overal waar ze willen, werken met vertrouwde hoge snelheden. Dit geldt zowel voor afgelegen bedrijven en landelijke woningen als ook voor bijvoorbeeld campings en scheepvaart. CRM- en voorraadsystemen zijn altijd binnen handbereik en zware presentaties, met foto's en video's vormen nergens een probleem meer. Voor TV kunnen consumenten nu al draadloos gebruik maken van Digitenne. Aangevuld met internet en spraak via draadloos breedband kan KPN zijn complete dienstenpakket draadloos aanbieden.
Eelco Blok (Lid Raad van Bestuur KPN): "Eind 2007 zullen we onder andere op basis van de testresultaten een keuze maken voor een van beide technologieen voor draadloos breedband, om vervolgens vanaf 2008 gefaseerd te kunnen uitrollen. Hiermee kunnen we consumenten, maar ook het bedrijfsleven vooral in landelijke gebieden helpen om echt breedband te krijgen waar dat nu niet mogelijk is."