KPN heeft bekendgemaakt dat de provider tussen nu en eind 2025 een verdubbeling van het aantal huishoudens met een aansluiting op het glasvezelnetwerk nastreeft. Om dit te kunnen realiseren steekt KPN de komende drie jaar 3,5 miljard euro in de vernieuwing van haar netwerk. Dat geld wordt onder andere gebruikt om het resterende kopernetwerk te verglazen.
Tijdens de presentatie van de nieuwe glasvezelstrategie, Accelerate to Grow, liet de provider weten dat op dit moment een derde van de Nederlandse huishoudens aangesloten is op het glasvezelnetwerk van KPN. Vanaf volgend jaar moeten daar jaarlijks 500.000 nieuwe huishoudens bij komen. Ter vergelijk, op dit moment realiseren alle glasvezelaanbieders gezamenlijk jaarlijks zo'n 400.000 nieuwe aansluitingen.
Glasvezel marktleider
Wanneer KPN haar ambitieuze groeidoelstelling waarmaakt, dan zal over drie jaar meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens een glasvezelaansluiting van KPN hebben. Eind 2025 zal dat percentage doorgroeien tot twee derde van alle huishoudens. Op dit moment telt Nederland een kleine 8 miljoen huishoudens. Op termijn streeft de provider ernaar om 80 procent van alle Nederlandse huishoudens, zo'n 6,3 miljoen, van een KPN-glasvezel aansluiting te voorzien.
KPN blies haar glasvezel ambities ruim twee jaar geleden nieuw leven in. Vier jaar eerder, na de overname van Reggefiber onder het bewind van Eelco Blok, besloot de provider om de uitrol van glasvezel in de ijskast te zetten en zich volledig te richten op het uitbreiden van de capaciteit van haar kopernetwerk. Met de komst van Maximo Ibarra, eind 2017, werd het roer weer omgegooid en besloot de provider de verglazing weer te gaan versnellen en het kopernetwerk zo veel mogelijk te vervangen. De afgelopen twee jaar heeft KPN haar glasvezelnetwerk in tientallen steden en regio's uitgerold waardoor op dit moment ongeveer 2,5 miljoen huishoudens een glasvezelaansluiting op het KPN-netwerk hebben.
Keuzevrijheid door open netwerk
Die ambitie heeft op het eerste gezicht veel weg van het creëren van een monopolie. Niets is echter minder waar. Uiteraard zal een dergelijk marktaandeel KPN, wanneer vier op de vijf huishoudens op het glasvezelnetwerk van de provider aangesloten zijn, geen windeieren leggen. Echter, van oudsher heeft KPN haar kopernetwerk altijd opengesteld voor concurrerende aanbieders en daarmee zal de provider ook onverminderd doorgaan. Dit betekent dat consumenten en bedrijven altijd de keuzevrijheid hebben om voor een andere aanbieder te kiezen.
Bijkomend voordeel, zo stelt KPN, is dat een open netwerkstrategie bijdraagt aan een optimaal gebruik van de beschikbare capaciteit. De wholesale vergoedingen die andere aanbieders betalen voor het gebruik van het KPN-glasvezelnetwerk worden deels weer gebruikt als investering voor de verdere uitbreiding van het netwerk en de dienstverlening.
"Deze strategie is niet zozeer een koersverandering, maar een koersversnelling. We versnellen, net als de digitalisering van onze samenleving. We versnellen de aanleg van glasvezel, we verbeteren de digitale klantervaring en we vernieuwen onze manier van werken. Daarmee helpen we Nederland in de digitalisering die nu gaande is en laten we KPN weer groeien", aldus KPN CEO Joost Farwerck.