Als het erop aankomt nemen Nederlanders iets eerder afscheid van de televisie dan van hun computer met internetverbinding. Dit blijkt uit onderzoek naar 15 jaar internetgebruik in Nederland onder ruim 1000 internetters. Het onderzoek is uitgevoerd door Synovate in opdracht van de internetaanbieder Online , die deze week haar 15e verjaardag viert.
Midden jaren negentig, toen internet voet aan de grond begon te krijgen in Nederland, was slechts 15% van de huidige internetgebruikers online te vinden. Nog vóór het jaar 2000 was dat al bijna 80% en vandaag de dag kan niemand meer om internet heen.
Nederlanders doen gedrukte media zoals tijdschriften het eerst voorgoed de deur uit, gevolgd door de krant, radio en televisie. De computer met internetverbinding staat men pas als allerlaatste af.
Afhankelijk van internet
Vooral het sociaal gebruik van internet en de mediaconsumptie zijn sterk toegenomen. Hubert Strokosch, directeur van Online: "Anno 2009 haalt vrijwel iedereen het dagelijks nieuws als eerste van het internet en voor velen is internet zelfs de enige nieuwsbron. Dat is kenmerkend voor onze toegenomen afhankelijkheid van internet."
Ruim 40% van de Nederlanders zegt van internet afhankelijk te zijn voor werk, sociale contacten of vertier. "Het internet is niet meer weg te denken uit ons leven. Interessant is dat men vooral aangeeft dat de opkomst van internet een positieve invloed heeft gehad op het kennisniveau," aldus Strokosch. Nederlanders geven ook aan afhankelijk te zijn van internet om sociale contacten te onderhouden: "Met één berichtje op Hyves bereik je meteen een groot deel van je vrienden."
Digitaal shoppen en gamen
Het web wordt echter niet alleen gebruikt voor nieuwsgaring en kennisopbouw. Waren de Nederlanders vroeger nog wat huiverig voor digitaal winkelen, tegenwoordig shopt men massaal online. Strokosch: "Met name de handel in tweedehands artikelen heeft een zeer hoge vlucht genomen. De populariteit van de diverse online marktplaatsen illustreert dit. Bijna tweederde (63%) van de mensen koopt en / of verkoopt nu tweedehands spullen via internet." Naast het online winkelen is ook het online gamen sterk gegroeid. Bijna de helft (49%) van de Nederlanders speelt games via internet.
Grote groei in gebruik
Het begon allemaal met e-mailen, maar het internet kent steeds meer toepassingen. Het aantal internetapplicaties is in de afgelopen 15 jaar explosief gestegen. Zo gebruikt één op de vijf Nederlanders al internettelefonie, date één op de tien mensen online en heeft de meerderheid (54%) van de ondervraagden geen schroom om muziek, films of televisieseries te downloaden. Tot slot behoort het analoge bankieren tot het recente verleden: 94% van de Nederlanders maakt gebruik van internetbankieren. "Het is gemakkelijker en sneller om online je financiën bij te houden en in te zien," aldus een respondent.
Twee dagen per week surfen en meer
Al met al brengt men aardig wat tijd achter de computer door. Online liet onderzoeken hoeveel tijd men gemiddeld internet voor uitsluitend privédoeleinden. Uit het onderzoek blijkt dat de groep met de zwaarste gebruikers meer dan 17,5 uur per week aan het surfen is. De lichte gebruikers blijven onder de zes uur, de middenmoot (56%) surft tussen de zes en de 17,5 uur per week. Mannen begeven zich daarbij het meest op de digitale snelweg.
Online komt later dit jaar met meer resultaten uit haar jubileumonderzoek, en met uitbreidingen in haar product portfolio, om nog meer te voldoen aan de interesses en behoeften van de internetgebruikers.