De Nederlandse markt voor breedbandaansluitingen is in het eerste kwartaal met 1 procent gegroeid tot een totaal van 5,79 miljoen aansluitingen. Dit is in lijn met de verwachting van 4 procent over heel 2009. Dit blijkt uit het Dutch Broadband rapport Q1 2009 van Telecompaper.
De groei komt bijna tot stilstand, maar de mijlpaal van 6 miljoen wordt dit jaar nog gepasseerd. In de eerste drie maanden van dit jaar kwamen er bijna 60.000 lijnen bij tot een totaal van 5,79 miljoen. De penetratie van ADSL en kabel steeg tot 79,8 procent van de huishoudens. Inclusief glasvezel (FttH) is de penetratie 81,4 procent.
Bij de bevolking is de penetratie van ADSL en kabel 35,1 per 100 personen, met glasvezel erbij 35,8 procent.
Ziggo blijft de grootste aanbieder met 1,385 miljoen klanten. Internet van KPN heeft er 1,134 miljoen en UPC is derde met 689.100 klanten per 31 maart. Het Net is vierde met 684.000, Tele2 blijft vijfde met 362.500 klanten.