Consumenten willen graag kortdurende contracten bij een internetaanbieder. De voorkeur gaat uit naar een contractsduur van een maand of korter. Dat blijkt uit een Brits onderzoek.
De website ISPreview ondervroeg in september 536 mensen over hun internetabonnement. De helft van de ondervraagden zegt een contract van een maand of korter te hebben. Iets meer dan een kwart van de Britse internetters heeft een jaarcontract en 3,5 procent zegt een contract van twee jaar of langer te hebben.
Volgens de onderzoekers kiezen Britten vaker voor een langer contract als ze breedbandinternet in combinatie met andere diensten zoals telefonie of digitale televisie overwegen.
Overigens wil het hebben van kortlopende contracten niet automatisch zeggen dat consumenten ook massaal van plan zijn om van aanbieder te wisselen. Zeker 43 procent antwoordde geen overstap plannen te hebben aan het einde van het contract. Drie op de tien ondervraagden wil aan het einde van het contract wel naar een andere aanbieder overstappen.
Hier in Nederland speelt de vraag naar kortdurende internetcontracten iets minder vanwege een beperkter aanbod. Alleen Ziggo en Alice bieden nog maandcontracten aan. Uit cijfers van Breedbandwinkel.nl blijkt dat in september 6,5 procent koos voor een van deze maandabonnementen.