In de lente van 2020 startte KPN met het uitrollen van een update voor tv-ontvangers van de provider en dochtermerk XS4ALL. Met de update kregen klanten onder andere een nieuw tv-menu. Kort na het uitrollen van die update verschenen de eerste klachten over traag reagerende tv-ontvangers. In de afgelopen maanden heeft KPN het probleem geprobeerd op te lossen, vooralsnog zonder succes.
Toch stelt de provider nu dat het einde van de decoder problemen voor klanten van KPN en XS4ALL nu in zicht lijkt. Op de een na laatste dag van 2020 verscheen op de storingspagina van XS4ALL een bericht dat de tv-ontvangers die al maanden last hebben van trage menu's in de loop van januari een update zullen ontvangen. De provider verwacht dat de problemen daarmee opgelost zullen zijn. De klantenservice van KPN heeft naar aanleiding van vragen van klanten 19 januari genoemd als de dag dat de nieuwe update uitgerold gaat worden.
Inmiddels heeft KPN bij monde van een woordvoerder bevestigd dat de uitrol van de nieuwe update in de eerste week van januari van start gaat en zo'n twee weken in beslag zal nemen. Tijdens de uitrol zal KPN de voortgang en ervaringen van klanten, nauwgezet volgen. In de afgelopen dagen heeft KPN de nieuwe firmware getest met een kleine groep klanten. Daaruit bleek dat de problemen inderdaad verleden tijd zijn. Daarop werd besloten de update landelijk, maar wel gefaseerd, uit te gaan rollen.
Mislukte reparatiepogingen
Helemaal vanzelfsprekend is dat overigens niet. De afgelopen weken en maanden heeft KPN al diverse keren, tevergeefs, geprobeerd de problemen op te lossen. De meest recente poging, een update die 10 december uitgerold werd, werd na enkele dagen zelfs weer ongedaan gemaakt omdat die voor extra traagheid veroorzaakte bij verschillende tv-ontvangers.
De problemen die ontstonden hadden vooral te maken met de werking van het nieuwe menu. Het nieuwe menu dat nu precies de reden was waarvoor de update uitgerold werd, samen met de optie om HDR automatisch aan of uit te zetten bij de VIP5202 decoder. In de maanden na de start van de uitrol van die update groeide het aantal klachten over traag reagerende menu's. Zo duurde het laden van de tv-gids met informatie minimaal vier seconden.
Verouderde decoders
Het feit dat een oplossing zo lang moest duren heeft mogelijk te maken met de technische specificaties van de verschillende tv-decoders die in omloop zijn. Zo is bijvoorbeeld gebleken dat de problemen bij de nieuwste tv-ontvanger, de VIP5202, niet optreden. Dit is de tv-ontvanger die KPN al geruime tijd als standaard decoder aan nieuwe klanten levert. Deze is geschikt is voor 4K en heeft 2GB werkgeheugen. Vermoed wordt nu dat een aantal oudere tv-decoders, zoals de HMB2260, VIP2952 en de nog oudere Motorola 1853, over te weinig werkgeheugen beschikken om de nieuwe firmware probleemloos te kunnen draaien.
KPN zou er dus voor kunnen kiezen om de oudere decoders van bestaande klanten te vervangen door de nieuwe, standaard decoder. Een actie die Youfone eerder dit jaar uitvoerde toen die provider besloot over te stappen naar een Android-TV decoder. Daarbij moet wel aangetekend worden dat KPN en XS4ALL veel meer interactieve-tv klanten hebben dan Youfone. KPN zou in dat geval miljoenen decoders moeten gaan vervangen. Nog los van de kosten die dat met zich meebrengt voor de provider, zou het ook ettelijke maanden duren voordat de leverancier, Arris, dergelijke aantallen van de VIP5202 kan leveren.
Het is voor KPN en XS4ALL, maar zeker ook voor alle klanten van beide providers, te hopen dat met de oplossing die nu uitgerold wordt, de traagheid van de tv-ontvangers voorgoed verleden tijd zijn. Uit de eerste reacties van de testgroep blijkt in ieder geval dat het openen van de tv-gids nu nog ongeveer één seconde duurt.