8 procent van de Nederlandse huishoudens gebruikt nog het e-mailadres van zijn provider. Hierbij zitten ook adressen van merken die al lang niet meer bestaan, zoals Het Net, Planet, @Home en Casema. Voor deze groep is het een extra drempel om over te stappen naar een andere internetprovider.
Dit blijkt uit inventarisatie van Breedbandwinkel.nl. Het bedrijf roept op tot een aanpassing van de Overstapservice voor internet, waarbij e-mail naar het oude adres voor een bepaalde periode wordt doorgestuurd.
Beperking voor overstappen
De huishoudens die oude mailadressen aanhouden, stappen niet zo gemakkelijk over. Dan moeten ze namelijk overal hun e-mailadressen aanpassen, bij webwinkels en andere commerciële bedrijven, maar ook bij overheidsdiensten. Daar hebben mensen die generieke e-mailadressen Gmail en Hotmail gebruiken geen last van. "In België is er sinds 2010 een regeling waarbij consumenten bij een overstap naar een andere provider hun e-mailadres nog een half jaar kunnen gebruiken", zegt Peter van Wezel, directeur van Breedbandwinkel.nl. "In Nederland zou dit ook moeten, want het gaat om een groot aantal huishoudens."
Opvallende adressen
De e-maildomeinen die veel van deze huishoudens nog als primair adres gebruiken, lezen als een geschiedenisboek van het internet. Zonnet.nl, Planet.nl, Quicknet.nl en zelfs Tiscali.nl. "Dat laatste bedrijf nam in 2000 het roemruchte World Online over", zegt van Wezel. "Vervolgens werd het in 2007 zelf overgenomen door KPN, dat het omdoopte tot Telfort." Dat lot ondergingen de meeste verdwenen internetmerken: ze werden gekocht door telecomgiganten als KPN, Ziggo en Tele2.
Outlook koploper
Uit inventarisatie van Breedbandwinkel blijkt dat Outlook (onder andere Hotmail) met ruim 46 procent het populairste e-maildomein is, gevolgd door Gmail (33 procent) en Apple (1 procent). Bijna 10 procent van de mensen gebruikt eigen domeinen en werkmail als zijn primaire e-mailadres.