KPN wil het vanaf het tweede kwartaal van 2004 technisch mogelijk hebben gemaakt om van ADSL-provider over te stappen. Dat heeft het telecombedrijf tegenover FOK! bevestigd. Het gaat echter alleen nog maar om de providers, de zogenaamde ISP's, die gebruik maken van de lijnen van KPN zoals XS4ALL , Het Net , Wanadoo en Planet . Mensen die over willen stappen naar een lijn van een concurrende provider als BBned of Tiscali moeten nog even wachten.
Het niet over kunnen stappen van provider is voor veel mensen al lang een doorn in het oog. Ook de consumentenbond krijgt er veel klachten over. "In 2003 kregen we ruim 1000 klachten binnen over ADSL. Hoeveel precies over het overstappen ging weet ik niet, maar het waren er wel een flink aantal", aldus Pauline van de Brandhof van de consumentenbond.
Overstappen
Nu is het nog zo dat je eerst je abonnement bij je huidige provider moet opzeggen. Vervolgens moet je opnieuw een aanvraag indienen voor ADSL. Alles bij elkaar zit je dan dus zo'n drie tot zes weken zonder internet. Voor veel mensen is dit een belemmering om over te stappen naar een andere provider. Zo erkent ook provider Demon. Deze provider werkt via het net van Tiscali en BBned en dus niet via KPN. Toch blijft de KPN altijd nodig omdat dit bedrijf de vaste lijnverbindingen in beheer heeft. "Technisch is het heel goed mogelijk om over te stappen. Er moet gewoon een kleine aanpassing gedaan worden in de wijkcentrale, maar KPN houdt het tegen. Er is inmiddels wel een maandelijks overleg met BBned en Tiscali, maar het schiet allemaal niet op", zo zegt productmanager Marieke Ligtvoet van Demon. KPN zegt dat er inderdaad overleg is, maar dat er voorwaardes gesteld moeten worden. "Wij hebben natuurlijk veel moeten investeren in de ADSL-lijnen en in marketing. Dat moet ook terug verdiend worden. Verder willen we wel afspraken maken dat er niet constant gewisseld gaat worden. Het is tegenwoordig een trend om je contract op te zeggen als de algemene voorwaarden wijzigen. Wij willen voorkomen dat klanten om de paar dagen van provider wisselen. En daar willen we eerst harde afspraken over op papier hebben", zegt voorlichtster Caroliene Ubachs van KPN.
Volgens Demon zijn er echter al verschillende voorstellen voor overstapprocedures gedaan. "Maar KPN houdt alles tegen. Hun eigen providers (Het Net, Planet en XS4ALL) zijn bang voor klantverlies. Het feit dat er overigens zoveel ADSL-aanbieders zijn helpt het overleg ook niet echt op weg", aldus de provider, die veelal hogere downloadsnelheden aanbiedt voor, in verhouding, lage prijzen.
Opta
Ook de OPTA zegt in deze weinig te kunnen doen. De telecomwaakhond zegt met handen en voeten gebonden te zitten aan de telecomwet en kan dus geen procedure starten die te vergelijken is met het overnemen van je telefoonnummer bij GSM-providers. "In de oude telecomwet staat nog niks over internet", laat een woordvoerder ons weten. "De Eerste Kamer is bezig met de nieuwe telecomwet. Dan krijgen wij ruimere bevoegdheden. Maar voorlopig bemoeien wij er ons niet mee."