Het aantal Nederlandse consumenten dat een vaste telefoonlijn belangrijk vindt, blijft dalen. Een trend die al in 2014 ingezet is. De meest voorkomende reden waarom consumenten nog een vaste telefoonlijn in huis hebben? Omdat de vaste telefoniedienst onderdeel uitmaakt van het internet en bellen abonnement of alles-in-1 pakket. Dat zegt ruim een kwart (26%) van de consumenten in het meest recente telefoniemarkt onderzoek van Telecompaper.
Iets meer dan een vijfde van de consumenten (21%) geeft aan dat ze de vaste telefoonlijn houden omdat ze thuis liever via een vaste lijn bellen dan met een mobiel. Een jaar geleden gaf een kwart van de consumenten dit nog op als de voornaamste reden om de vaste telefoonlijn niet op te zeggen. In 2014 was dat zelfs 43 procent.
Vast bellen is duurder geworden
Zes jaar geleden gaf nog bijna een kwart van de Nederlanders aan dat ze met een vaste lijn voordeliger konden bellen naar vaste telefoonnummers. Dat is anno 2020 nog slechts voor ongeveer 10 procent van de consumenten een reden.
Dat heeft zeker ook te maken met het feit dat bellen via een vaste lijn tegenwoordig duurder is dan bellen met een mobiel. Met een abonnement rekenen KPN en Ziggo nu een starttarief van respectievelijk 14 en 13 cent, plus eenzelfde bedrag per minuut. Deze providers bieden weliswaar een 'onbeperkt bellen' bundel aan, maar de kosten daarvan liggen bij KPN en Ziggo, afhankelijk van de gekozen bundel, tussen 10,00 en 17,00 euro per maand. Dat kan in sommige gevallen, vergeleken met mobiel bellen, nog wel iets van besparing opleveren. Bijvoorbeeld wanneer u veel naar nummers in het buitenland belt.
Mobiel (onbeperkt) bellen vaak voordeliger
Binnen Nederland kunt u bij een T-Mobile abonnement al voor 2,50 euro per maand onbeperkt bellen naar vaste en mobiele nummers, plus 120 minuten naar vaste en mobiele nummers in EU-landen, vanuit Nederland.
Vodafone geeft bij alle Red abonnementen ook onbeperkt bellen binnen Nederland, plus 100 minuten naar EU-landen. Bij alle Hussel abonnementen van KPN is onbeperkt bellen naar vast en mobiel in Nederland standaard inbegrepen.
Vaste lijn staat altijd aan
Van de consumenten met een vaste telefoonaansluiting zegt 18 procent dat het feit dat die altijd aan staat, en dus bereikbaar is, een argument is om hem te behouden. Zeker op momenten dat ze de mobiele telefoon, die vaak ook zakelijk gebruikt wordt, even uitzetten of wanneer de accu leeg is.
Appen in plaats van bellen
Dat de vaste telefoonlijn steeds minder belangrijk wordt blijkt ook uit het feit dat 20 procent van de consumenten aangeeft dat ze die alleen nog hebben omdat ze hem simpelweg nog niet opgezegd hebben. Daarnaast hebben de groeiende populariteit van chat- en messenger diensten als WhatsApp ertoe geleid dat we over het algemeen minder vaak bellen. Dat heeft effect op het belgedrag met zowel de smartphone als de vaste telefoon.