Meer dan 80 procent van de Nederlanders vindt prijs en betrouwbaarheid horen bij de belangrijkste aspecten in de keuze voor een nieuw breedband abonnement.
Daarnaast geeft maar liefst 25 procent aan in de nabije toekomst gebruik te willen maken van supersnel internet van 50 Mbps of meer. Zo'n 14 procent denkt hier zelfs al binnen twee jaar naar over te stappen. Het gaat hierbij om 760.000 huishoudens tegen 590.000 huishoudens vorig jaar (20 procent).
Vooral glasvezel abonnees en jonge consumenten tussen 15 en 19 jaar oud hebben gemiddeld de grootste behoefte aan snel breedband. Ongeveer 30 procent van deze groepen zeggen in de nabije toekomst 50+ Mbps te willen afnemen.
Opvallend in het onderzoek is dat glasvezel het snelste 'imago' heeft, terwijl deze claim in praktijk momenteel (nog) aan kabel providers Ziggo en UPC toekomt. Van de kabelabonnees prefereert 50 procent hun huidige kabel technologie, terwijl een derde verwacht naar glasvezel te zullen overstappen zodra dit wordt aangeboden.
Deze gegevens blijken uit Telecompaper's onderzoeksrapport Dutch Consumer Connected 2011, betreffende 14.300 consumenten in de leeftijd tussen 15 en 65 (derde kwartaal 2011).