KPN heeft een onderzoek laten doen naar de ervaringen van klanten die al gebruikmaken van een glasvezel internetverbinding. Daaruit blijkt dat ruim de helft van de klanten aangeeft dankzij die snelle verbinding een betere thuiswerkervaring te hebben. Een op de drie klanten zegt dat ze niet meer zonder glasvezel zouden kunnen.
Voor het onderzoek, dat uitgevoerd werd door onderzoeksbureau Kien in opdracht van KPN, zijn ruim 3.000 KPN klanten benaderd. Daarvan hadden 1.084 ook een glasvezel internetverbinding. Uiteindelijk hebben 1.057 respondenten alle vragen van het onderzoek beantwoord. Zij belonen de glasvezel dienstverlening van KPN gemiddeld met een 8 en ruim driekwart (78%) merkt een duidelijke verbetering ten opzichte van hun vorige internetverbinding.
Stabieler en sneller
De belangrijkste voordelen die klanten met een glasvezel internetverbinding noemen zijn de stabiliteit en de snelheid. De hogere snelheden zorgen naast een betere werkervaring ook voor meer gebruik van diensten die doorgaans veel data verbruiken en een hogere bandbreedte nodig hebben, zoals het streamen van muziek en films. Het feit dat een glasvezel internetverbinding stabieler is, en minder vertraging (latency) heeft, zorgt er ook voor dat klanten meer online gamen. Daarbij is een snelle verbinding, met een lage latency, van groot belang.
Van alle respondenten gaf 40 procent aan dat zij sinds ze een glasvezel internetverbinding hebben meer video’s en films streamen. Een op de drie (30%) zegt meer muziek te streamen en 20 procent besteedt nu meer tijd aan online gamen en hobby’s.
Irritaties verdwijnen
Bijna tweederde van de ondervraagde klanten (60%) stellen dat de glasvezelverbinding snel genoeg is, en voldoende capaciteit heeft, om er met het hele gezin zorgeloos gebruik van te kunnen maken. Daarnaast merkt een op de vijf klanten (20%) dat er minder irritaties in huis zijn. Daarmee doelen zij op de irritaties die in het verleden, met een tragere en minder stabiele internetverbinding, nog wel regelmatig optraden.
Meer dan de helft van de ondervraagde klanten zegt bovendien dat ze nu liever een dag zonder koffie zouden zitten dan een dag zonder glasvezel internet. Dat betekent overigens nog niet dat deze klanten glasvezel internet als een eerste levensbehoefte zien. Dat gaat hen nog net iets te ver. “Eten en een dak boven je hoofd. Dat zijn eerste levensbehoeften. Glasvezel is fijn om te hebben”, aldus een van de ondervraagde klanten.