Tele2 en T-Mobile hebben bekendgemaakt dat de Tele2 op 28 december stopt met het aanbieden internet, tv en bellen voor thuis. Nieuwe klanten kunnen vanaf dat moment alleen nog kiezen voor een T-Mobile Thuis abonnement. Moederbedrijf T-Mobile is van mening dat het haar internet-, tv- en telefonieklanten beter kan bedienen met één merk. Maar het is ook een verdere integratie van het Tele2 merk en diensten.
Het opheffen van het Tele2 Thuis assortiment is volgens de provider een 'goede deal' omdat T-Mobile Thuis een uitgebreider aanbod biedt met meer voordelen. Denk daarbij aan extra sneller internet en extra pakketten, maar ook combinatievoordeel. Nu wordt dit argument natuurlijk ook extra in de hand gewerkt door het uitkleden van het Tele2 dienstenpakket de afgelopen jaren.
Tele2 wordt geleidelijk ontmanteld
Een van de beloftes die T-Mobile deed toen de overname van Tele2 bekrachtigd werd, was dat het merk en de dienstverlening in stand gehouden zou worden. Daarmee doelde de provider met name op de instandhouding van Tele2 als 'onafhankelijke' mobiele provider. Dat was min of meer ook een voorwaarde om de mededingingsautoriteiten over de streep te trekken zodat zij de voorgenomen overname goedkeurden.
Ten tijde van de overname door T-Mobile was Tele2 een provider die naast mobiele abonnementen ook internet, glasvezel en vaste telefonie in haar assortiment had. Daarvoor maakte de provider weliswaar al gebruik van het netwerk en de dienstverlening van T-Mobile, maar toch. Tele2 was een onafhankelijke provider met een compleet dienstenpakket.
Sinds de overname door T-Mobile zijn inmiddels al veel diensten van Tele2 ontmanteld of worden alleen nog onderhouden voor bestaande klanten. Zo werd het VDSL-aanbod van Tele2 in augustus 2019 beperkt tot één abonnement. Voor meer keuze werden klanten naar T-Mobile doorverwezen. In april van dat jaar stopte Tele2 vervolgens met het aanbieden van glasvezel internet. Ook nu werden nieuwe klanten weer naar T-Mobile verwezen.
Nu, eind december 2020, zijn de overgebleven abonnementen aan de beurt. En, net als bij de eerdere veranderingen zal er ook nu weer niets veranderen voor bestaande klanten. Echter, wanneer zij iets aan willen passen aan het bestaande abonnement, dan kunnen zij daarvoor na 28 december alleen nog terecht bij T-Mobile.
Tele2 mobiel blijft
De geleidelijke ontmanteling van Tele2 diensten zoals die sinds de overname in gang gezet zijn, lijkt de volledige integratie, en daarmee het verdwijnen van het Tele2 merk, nog slechts een kwestie van tijd. Als mobiele provider voor consumenten zal het merk Tele2 in ieder geval nog tot eind 2022 blijven bestaan, zo kan geconcludeerd worden uit de derde belofte die T-Mobile ten tijde van de fusie van Tele2 deed. De zakelijke tak van Tele2 mobiel wordt nu onderbracht in T-Mobile Ondernemen.
De vaste diensten van Tele2 Zakelijk blijven voorlopig beschikbaar, ook voor nieuwe klanten. Op termijn zal dit naar verwachting ook onder T-Mobile Ondernemen vallen, hierover is echter nog niets bekendgemaakt.