T-Mobile, de nummer drie op de Nederlandse breedbandmarkt, heeft een goed jaar achter de rug met een forse groei van het aantal klanten. Marktleider Ziggo kon een kleine plus op haar klantenbestand rapporteren terwijl de nummer twee KPN als duidelijke verliezer het jaar afsloot met een fikse daling van het aantal breedbandklanten.
Marktonderzoeker Telecompaper deed onderzoek naar de marktaandelen van de drie grote breedbandproviders in Nederland. De tweede grote lockdown die medio december van kracht werd had mogelijk een remmende invloed op de marktgroei, aldus de onderzoekers. Toch kon dat T-Mobile er niet van weerhouden 21.000 nieuwe breedbandklanten binnen te halen. In een kwartaal waarin Ziggo, net als het kwartaal daaraan voorafgaand, haar breedband klantenbestand dit keer met 8.000 abonnees zag krimpen. Bij KPN was het verlies van breedbandabonnees in het vierde kwartaal iets kleiner: min 5.000.
Ziggo blijft marktleider, T-Mobile komt dichterbij
Over heel 2020 gerekend blijft Ziggo de onbetwiste breedband marktleider met 3,36 miljoen abonnees. Ondanks dat de provider in de laatste twee kwartalen vele duizenden breedbandklanten zag weglopen, kreeg Ziggo over heel 2020 er netto 1.400 breedband abonnees bij.
KPN deed het vorig jaar een heel stuk minder goed. De ambitieuze en steeds verder versnellende uitrol van het glasvezelnetwerk kon niet voorkomen dat de provider netto zo’n 22.000 breedbandklanten verloor. Het klantenbestand van KPN telt nu 3,14 miljoen breedband abonnees. Het klantenverlies wordt met name veroorzaakt door het feit dat KPN twee jaar geleden besloot haar sub-merken (waaronder XS4ALL en Telfort) te ontmantelen. Sindsdien, in 2019, is er een gestage stroom op gang gekomen van breedbandabonnees van deze merken die overstappen naar een andere provider.
KPN kreeg er in 2020 zo’n 34.000 nieuwe zakelijke breedband abonnees bij. Een stijging die meer dan volledig weggevaagd werd door het verlies van 56.000 particuliere klanten.
Voor de breedband tak van T-Mobile was niet alleen het laatste kwartaal van 2020 zeer succesvol. De provider mocht over het hele jaar netto 63.000 nieuwe breedbandabonnees verwelkomen. Een stijging van meer dan 10 procent vergeleken met een jaar eerder, waardoor het breedband klantenbestand van T-Mobile nu 668.000 abonnees telt. Qua marktaandeel komt T-Mobile nog niet echt in de buurt van Ziggo en KPN. De nummers één en twee verdelen samen meer dan 80 procent van de breedbandmarkt. Het marktaandeel van T-Mobile ligt nu op ongeveer 8 procent.
T-Mobile profiteert van coronacrisis
Volgens de marktonderzoekers van Telecompaper heeft de coronacrisis, los van de lockdown, een significante rol gespeeld bij de wisselende successen en verliezen bij de drie grote breedband providers. “De toegenomen afhankelijkheid van breedband tijdens de coronacrisis kan ertoe leiden dat sommige consumenten de abonnementen van hun oude internetproviders heroverwegen. T-Mobile lijkt daarvan de vruchten te plukken, onder meer door zijn aantrekkelijke bundelaanbiedingen met onbeperkte mobiele data en de groeiende hoeveelheid huishoudens die aangesloten zijn op het FTTH-netwerk. We verwachten dat de groei zich in 2021 op een hoog niveau zal voortzetten”, aldus Kamiel Albrecht, senior marktonderzoeker bij Telecompaper.
Een andere conclusie die de marktonderzoekers uit de (negatieve) groeicijfers van de drie grote breedbandproviders trekken is het feit dat de groeistrategie waar met name KPN en Ziggo op vertrouwden, zijn verzadigingspunt lijkt te naderen. Beide providers zetten de afgelopen jaren in op het werven van nieuwe klanten door het bieden van extra voordeel – zoals korting op de abonnementskosten of grotere databundels – bij de afname van meerdere diensten. Denk bijvoorbeeld aan een gecombineerd abonnement voor vast internet en mobiel bij VodafoneZiggo of KPN. Respectievelijk 43 en 50 procent van de breedbandklanten van deze twee providers hadden eind 2020 een dergelijk combinatie-, of zogenoemde FMC-abonnement.