Nederland telt inmiddels meer dan drie miljoen zogenoemde vast-mobiele klanten. Dit zijn consumenten die ervoor kiezen om zowel de vaste als mobiele diensten bij een en dezelfde provider af te nemen. Van alle consumenten die vaste- en mobiele abonnementen hebben, kiest nu 40 procent ervoor om die bij dezelfde provider af te sluiten voor extra klantvoordeel.
De snelst groeiende abonnementsvorm met meerdere diensten is internet, tv en mobiel. Met dank aan VodafoneZiggo dat in dit segment de meeste nieuwe abonnees mocht verwelkomen. T-Mobile en DELTA Fiber profiteerden in het tweede kwartaal van dit jaar nog steeds van een groeiend klantenbestand voor breedband-only abonnementen.
VodafoneZiggo grootste klantvoordeel provider
VodafoneZiggo is met een marktaandeel van 47 procent wat betreft vast-mobiele abonnementen KPN gepasseerd als marktleider. Daarmee lijkt het effect van de enkele jaren geleden gestarte samenwerking tussen Vodafone en Ziggo zijn vruchten af te werpen.
Klanten die ervoor kiezen om de vaste internet en tv-diensten van Ziggo te combineren met een mobiel abonnement van Vodafone krijgen diverse voordelen. Die beperken zich niet alleen tot kortingen op de mobiele abonnementskosten, maar ook extra zender-pakketten of grotere mobiele databundels.
De concurrentie, en dan met name KPN en T-Mobile, zit uiteraard niet stil. Ook zij bieden extra voordelen aan klanten die zowel de vaste als mobiele abonnementen bij hun onderbrengen. KPN introduceerde daarvoor speciale 'Hussel abonnementen' met korting op mobiele abonnementen, een verdubbeling van de databundel en een gratis extra zenderpakket. T-Mobile zette T-Mobile Uit & Thuis in de markt. Ook daar kunnen klanten genieten van voordelen wanneer ze de vaste én mobiele diensten combineren. Klanten krijgen dan zowel korting op het mobiele als vaste abonnement.
Internet-only markt groeit
Het heeft er alle schijn van, en de cijfers bevestigen dat deels ook, dat consumenten steeds meer gebruikmaken van multi-play abonnementen en dat ze die steeds vaker bij één en dezelfde provider onderbrengen. Toch is er ook een groei te zien in de zogenoemde single-play markt. Klanten die er (bewust) voor kiezen om maar één dienst bij een provider af te nemen.
Nederland telt momenteel 1,76 miljoen single-play klanten. Het aantal klanten dat daarbij kiest voor single-play tv of telefonie daalt gestaag, maar het aantal internet-only abonnementen groeit nog flink. Vergeleken met een jaar geleden telde Nederland in het tweede kwartaal van dit jaar maar liefst 600.000 nieuwe internet-only klanten.
Klantvoordeel
Benieuwd welk klantvoordeel u kunt krijgen door vast en mobiel te combineren? Doe dan de postcodecheck en geef direct aan welke mobiele abonnementen u nu heeft op uw adres. Het extra klantvoordeel wordt dan direct voor u doorberekend.