Consumenten en bedrijven die een internetabonnement afsluiten bij een provider moeten vanaf begin 2022 altijd de keuze hebben om het eventueel meegeleverde modem van de provider te vervangen door een eigen modem. Bij veel providers kunnen klanten al voor een eigen modem kiezen, maar over enkele maanden moeten alle providers, waaronder ook Ziggo en T-Mobile, die mogelijkheid bieden.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft hiervoor ruim een jaar geleden al de beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten gepresenteerd. Na de wettelijke consultatieperiode en het verwerken van de reacties die daaruit voortkwamen is de beleidsregel nu formeel gepubliceerd. Dat betekent dat de beleidsregel precies zes maanden daarna van kracht wordt. Die tijd kunnen providers gebruiken om hun netwerken en (administratieve) systemen gereed te maken voor de invoering van vrije modemkeuze.
Netwerkaansluitpunt eindigt vóór modem
Het grote twistpunt in de discussie over vrije modemkeuze was de vraag waar het ‘netwerkaansluitpunt’ bij de klant eindigt. Ziggo was van mening dat de modem en router onderdeel waren van het actieve netwerk van de provider en daarmee dus ook onder verantwoordelijkheid van de provider valt.
De ACM bepaalde, in lijn met de richtlijn van de Europese toezichthouder Berec, dat het actieve deel van het netwerk eindigt bij de kabel die op het adres van de klant. Ofwel, de modem of router zijn onderdeel van het passieve deel van het netwerk waardoor de klant zelf mag bepalen welk modem of router gebruikt wordt.
“De telecomaanbieder is eigenaar van het ‘vaste netwerkaansluitpunt’ dat (vanuit het netwerk bezien) ligt aan het einde van de kabel die de aanbieder in de woning van de consument binnen heeft gebracht. Consumenten kunnen daarop een eigen modem, router of mediabox aansluiten”, aldus de ACM.
De ACM heeft voor het opstellen van de beleidsregel gekeken naar de mogelijke gevolgen voor onder meer de kwaliteit van het netwerk en beveiligingsaspecten. Daarvoor is uitvoerig overleg gepleegd met (markt)partijen. Ook is gekeken naar andere landen, waaronder Duitsland, waar al langer sprake is van vrije modemkeuze.
Technische specificaties openbaar
In de beleidsregel heeft de ACM ook rekening gehouden met de leveranciers van modems, routers en mediaboxen. Om ervoor te zorgen dat die geschikt gemaakt kunnen worden voor gebruik op, bijvoorbeeld, het netwerk van Ziggo, moeten providers de benodigde technische specificaties daarvoor openbaar publiceren.
“Een aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk de technische specificaties van de netwerkaansluitpunten op genoegzame wijze te publiceren op de eigen internetpagina, voordat via deze netwerkaansluitpunten diensten aan het publiek beschikbaar worden gesteld”, zo staat letterlijk in de beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten. De volledige tekst van de beleidsregel is hier na de lezen (PDF).
Meer concurrentie en vrijheid
De ACM bepleit al geruime tijd dat vrije modemkeuze naast de technische ook financiële voordelen biedt. Voor aanbieders van modems, routers en mediaboxen betekent het dat de afzetmarkt voor deze apparaten groeit. Dat gaat er volgens de toezichthouder ook voor zorgen dat de concurrentie en de innovatie op de markt van deze apparaten wordt gestimuleerd.
Een van de grootste voordelen van de vrije modemkeuze voor consumenten en bedrijven is dat het gemakkelijker wordt om over te stappen naar een andere provider. Dat geldt met name wanneer het eigen gekozen modem ook meegenomen kan worden naar de nieuwe provider. Dat scheelt een hoop tijd en werk. Bijvoorbeeld voor het configureren van een draadloos (wifi) netwerk.
Vrije modemkeuze is ook belangrijk voor de installatie van home-automation producten en diensten, zoals smart-tv’s, connected huishoudelijke apparatuur als koelkasten en wasmachines, slimme verlichting en alarminstallaties. Daarvoor is het van belang dat persoonlijke gegevens door de consument zelf beheerd kunnen worden.