Wil je nog klant worden van de al vele jaren als een van de beste en meest betrouwbare bekend staande internetproviders, dan heb je nog tot en met 23 december, om een XS4ALL-abonnement af te sluiten. Daarna is dat niet meer mogelijk. Dat heeft moederbedrijf KPN deze week bekend gemaakt. Nieuwe klanten worden vanaf die dag ondergebracht bij KPN.
In 2019 besloot KPN dat het bedrijf submerken, zoals Hi, Telfort en ook XS4ALL, wilde integreren in het primaire, KPN-merk. Voor Hi en Telfort is dat inmiddels al gebeurd. De aankondiging dat XS4ALL als zelfstandige merknaam zou verdwijnen, zorgde voor nogal wat commotie bij klanten en fans van de internetprovider. Te meer omdat XS4ALL al vele jaren keer op keer in de prijzen valt als een van de, zo niet dé, beste en meest betrouwbare internetproviders van Nederland.
XS4ALL integratie in fases
Niet lang na KPN’s besluit werd de actiegroep ‘XS4All moet blijven’ opgericht die diverse keren met KPN in overleg trad om het verdwijnen, en de integratie, van XS4ALL tegen te gaan. Daarnaast werd door een aantal initiatiefnemers een crowdfundingactie gestart om genoeg fondsen te werven voor de oprichting van een alternatief. Dat lukte. Dankzij de crowdfundingsactie kon Freedom Internet opgericht worden.
KPN kon niet overtuigd worden, anders dan dat de provider besliste om de integratie van XS4ALL in delen te gaan uitvoeren. Het besluit van deze week, om vanaf 24 december geen nieuwe klanten meer aan te nemen, is een volgende stap. Dit betekent dus ook dat de merknaam XS4ALL, voor bestaande klanten, nog blijft bestaan.
Overgang naar KPN-systemen
Intussen gaat de integratie van XS4ALL binnen KPN ook verder. Begin 2022 zal de dienstverlening voor alle klanten van de provider gefaseerd overgezet worden naar de KPN-systemen. Klanten worden hierover een maand van tevoren ingelicht. Technisch gezien verandert er niets voor de klanten, aldus het persbericht.
Het huidige abonnement, met FRITZ!Box-modem, de tv-ontvanger en XS4ALL-emailadressen, blijft gewoon bestaan. Dat geldt ook voor diensten als het DNSSEC malwarefilter. Vooralsnog blijven ook de Klantenservice en Technische Helpdesk van XS4ALL op hetzelfde nummer, en met dezelfde mensen, bereikbaar.