Ziggo, dat samen met branchegenoot UPC een licentie voor mobiel dataverkeer in de 2,6 GHz-frequentieband heeft verworven, ziet voldoende mogelijkheden om mobiele breedband-diensten te gaan aanbieden. Zo volgt de kabelaanbieder op de voet wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van quad play-aanbod (internet, TV, vaste telefonie en mobiel).
Dat vertelt Paul Hendriks, Chief Technology Officer van Ziggo aan Telecompaper. Ziggo verwacht dat mobiel breedband een belangrijke aanvulling is op het bestaande aanbod van het bedrijf, maar heeft nog geen zicht op de timing die daarbij hoort.
UPC en Ziggo zullen zoals bekend het netwerk voor de mobiele diensten gezamenlijk op landelijke schaal exploiteren. Hiervoor is de joint venture Ziggo 4 opgericht. "De diensten voor Ziggo- en UPC-abonnees zijn in het gehele land te gebruiken", stelt Hendriks, "los van het huidige verzorgingsgebied van beide kabelaanbieders".
De voorzichtige benadering van Ziggo heeft te maken met de dynamiek van de markt. Hendriks ziet op dit moment in de markt nog niet veel operators die quad play nadrukkelijk hebben gepositioneerd en aanbieden.
"Bij de start van Ziggo (nu twee jaar geleden) is altijd de optie opgenomen om mobiel erbij te kunnen doen. Het bedrijf heeft daarbij geen haast en blijft voorlopig vooral kijken hoe de markt zich ontwikkelt. Ziggo heeft met de aanschaf van de licentie vooral de mogelijkheid gecreëerd om alle mogelijkheden te hebben", zo redeneert Hendriks.