KPN heeft onlangs bekend gemaakt dat de provider het proces voor het aanleggen van glasvezelaansluitingen aanpast om de overlast voor huishoudens en bedrijven te verminderen. Je heeft ze ongetwijfeld wel eens gezien. Straten en trottoirs die opgebroken worden voor de aanleg van glasvezelbekabeling.
Tot nu toe moesten die graaf- en aansluitwerkzaamheden tot in de woning of het bedrijfspand uitgevoerd worden, ook als er nog geen glasvezelabonnement was aangevraagd. Dat is met de komst van glasvezel schakelkasten buiten het pand straks verleden tijd.
Glasvezel ‘buiten’ afgemonteerd
Die zogenoemde Fiber Termination Unit’s (FTU) worden nu nog afgemonteerd in de meterkast van het adres dat op het glasvezelnetwerk aangesloten wordt. Bewoners moesten dus thuis zijn, ook wanneer zij nog geen glasvezeldiensten (wilden) afnemen, wanneer hun straat aan de beurt was om voorbereid te worden voor glasvezel.
Met de nieuwe werkwijze verdwijnen die unit’s naar buiten het pand en worden het dus zogenoemde O(utside) FTU’s. Pas wanneer je besluit om daadwerkelijk een glasvezel abonnement af te sluiten, moeten er pas in de woning of het bedrijfspand werkzaamheden uitgevoerd worden.
Sneller en efficiënter
KPN noemt dit ‘Customer Driven Rollout’. Naast het verminderen van de overlast voor consumenten en bedrijven zorgt de nieuwe werkwijze er ook voor dat het aansluiten van adressen op het glasvezelnetwerk sneller en efficiënter verloopt. Daarnaast biedt de nieuwe uitrolmethode, waarmee in de tweede helft van juli gestart wordt, ook diverse voordelen voor providers die glasvezeldiensten aanbieden via het netwerk van KPN. Voor jou als consument of bedrijf betekent dit dat de wachttijden tussen het aanvragen en de activering van een glasvezel abonnement korter kunnen worden.
KPN is overduidelijk de provider die in Nederland het meest voortvarend bezig is met het aanleggen van glasvezel. Niets ten nadele van concurrenten als T-Mobile en DELTA Fiber, die ook volop werken aan de zogenoemde verglazing van de vaste breedbandnetwerken. Maar, de doelstelling om voor het eind van 2025 ruim driekwart van alle adressen op het glasvezelnetwerk aan te sluiten, zoals KPN die gesteld heeft, staat (ver) boven die van de concurrentie.