Streaming videodiensten zijn al enkele jaren aan een opmars bezig. Netflix, Amazon Prime, Disney+ en Videoland worden in Nederland veel gebruikt. Toch valt de daling van het aantal lineaire tv-abonnementen elk jaar nog best mee. Ziggo verliest wel de nodige abonnees, maar dat komt door de groeiende concurrentie.
Over cordcutting – het opzeggen van je lineaire tv-abonnement via de kabel, glasvezel, satelliet of DSL – wordt al enkele jaren gezegd dat het gaat doorbreken. Uit cijfers van de meest recente Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt echter dat het aantal huishoudens met een lineair tv-abonnement weliswaar daalt, maar slechts heel langzaam.
Nog altijd 7,26 miljoen tv-abonnementen
Eind 2022 telde Nederland nog altijd 7,26 miljoen huishoudens met een lineair tv-abonnement. Een jaar eerder waren dat er 7,30 miljoen. Kijken we nog een jaar terug, dan praten we over een daling van het aantal tv-abonnementen met zo’n 130.000. In twee jaar tijd dus.
Nu zeggen die aantallen natuurlijk niet alles over het gebruik van streaming videodiensten zoals Netflix, Amazon Prime. Disney+, Videoland en dergelijke. Ten eerste maken de lineaire tv-abonnementen steeds vaker deel uit van zogenoemde alles-in-1-abonnementen, samen met de internetverbinding en een vast of mobiel (beiden kan ook) telefoonabonnement.
Kabel en DSL dalen, glasvezel stijgt
Het aantal tv-abonnementen via de kabel is de afgelopen twee jaar wel wat sneller gedaald. De kabel-tv aanbieders verloren samen bijna 200.000 tv-klanten. Marktleider Ziggo had daar het meeste last van. Twee jaar geleden, en ook eind 2021, had die provider nog een marktaandeel van 50 tot 55 procent. Dat was eind 2022 gedaald naar 45 tot 50 procent. KPN, een van de groeiende glasvezel providers, heeft inmiddels een marktaandeel van 30 tot 35 procent. DELTA Fiber en T-Mobile moeten het beiden doen met 5 tot 10 procent van de tv-markt.
Het aantal tv-abonnementen dat via glasvezel providers afgenomen wordt, steeg in diezelfde periode van twee jaar met zo’n 450.000. Dat waren dus met name consumenten die hun abonnement op de kabel en DSL opzegden en overstapten op glasvezel.