Kabelbedrijven UPC en Ziggo hebben veel succes met hun triple play-pakketten. Daarmee is het aantal digitale telefonie (VoIP) klanten op de kabel het aantal op ADSL voorbijgestreefd, blijkt uit cijfers van Telecompaper in het rapport over de markt voor vaste telefonie.
Het totaal aantal digitale telefonie aansluitingen is in het tweede kwartaal met 2,3 procent gegroeid tot 3,77 miljoen. De kabelbedrijven UPC en Ziggo wisten hun klantenbestand in totaal met 3,9 procent te laten groeien, terwijl ADSL aanbieders tezamen een daling lieten zien van 0,1 procent. Voor het eerst sinds het vierde kwartaal van 2007 heeft kabel nu meer abonnees voor digitale telefonie dan ADSL. Kabelbedrijven richten hun marketinginspanningen op triple play van televisie, internet en bellen.
De totale markt voor vaste telefonie groeide met 7.000 aansluitingen tot 6,025 miljoen. Het aantal huishoudens met alleen een mobiele aansluiting groeide tot 1,323 miljoen. Telecompaper schat dat de markt voor digitale telefonie dit jaar 2,5 tot 3 procent groeit per kwartaal, tot 3,9 à 4,0 miljoen aansluitingen eind 2010.