Streaming TV kijken en online radio luisteren wordt steeds populairder. In plaats van downloaden van muziek en film gebruiken internetgebruikers via breedband steeds meer streaming media.
Ruim 85 procent van Nederland kijkt regelmatig naar online video en een derde zelfs dagelijks. Deze stijging is toe te schrijven aan snellere en ook goedkopere internetverbindingen en het toegenomen gebruik van laptops, tablets en mobiel internet in het algemeen. Daarnaast is er ook steeds meer aanbod op het web te vinden. De video-website YouTube is het meest populair voor eigen content. Maar liefst 93 procent van de mensen die streaming video kijkt, geeft aan deze website te bezoeken. De best bekeken site met professionele content is Uitzending Gemist. De helft van de respondenten gaf aan video's te bekijken via dit platform. Dit blijkt uit een onderzoek van bureau MetrixLab, uitgevoerd in samenwerking met Ster, Microsoft Advertising, Mindshare en de taskforce online video van IAB.
Uit het onderzoek 'Monitor Digitale TV' blijkt daarnaast dat de verkoop van streaming audio producten dit jaar met 42 procent gestegen is. Een voorwaarde bij de keuze van nieuwe apparaten is wel dat muziek op meerdere devices kan worden gestreamd en men moet uiteraard beschikken over een snel internet abonnement. De populariteit lijdt tot initiatieven van providers om met hun eigen streaming audio toepassingen te komen. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen KPN en Spotify en ook hardware fabrikanten zoeken steeds meer samenwerking. Bij dit Digitale TV onderzoek waren ook diverse providers betrokken, waaronder Ziggo, UPC, KPN, Tele2 en CanalDigitaal.