Enkele jaren geleden was Netflix de eerste succesvolle streaming video-on-demand dienst. Inmiddels is dat landschap behoorlijk uitgebreid is er keuze uit een breed scala van aanbieders. Steeds meer consumenten kiezen inmiddels voor meer dan één abonnement. Naast Netflix of Videoland nemen zij bijvoorbeeld ook een abonnement op Amazon Prime Video, Disney+ of een combinatie daarvan.
Toch is Netflix nog altijd de meest populaire streaming video-on-demand (SVoD) dienst. Van alle consumenten die voor één aanbieder kiezen, neemt bijna de helft (44%) een abonnement op Netflix. Een jaar geleden was dat nog meer dan de helft (55%). Hoewel die cijfers duiden op een verlies van marktaandeel van Netflix, ligt de reden voor die schijnbare daling ergens anders, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.
Meer dan één streamingdienst
Het afgelopen jaar hebben steeds meer consumenten de keuze gemaakt om meer dan één streamingdienst te nemen. Dit zogenoemde stapelen van streaming abonnementen groeit in populariteit. De meest voorkomende combinatie is die van Netflix en Videoland. Ongeveer een op de zes (16%) consumenten kiest hiervoor, gevolgd door de combinatie Netflix en Disney+ (7%). Zes procent van de Nederlandse consumenten heeft inmiddels een abonnement op alle drie deze streamingdiensten (Netflix, Videoland én Disney+).
Terwijl nog altijd bijna de helft van de consumenten (44%) alleen voor Netflix kiest, is dat bij de twee concurrerende aanbieders veel minder het geval. Slechts 3 procent kiest ervoor om alleen een abonnement op Videoland af te sluiten. Bij Disney+ ligt dat nog lager. Een op de honderd (1%) van de consumenten kiest alleen daarvoor.
Jongeren en gezinnen stapelen vaker
In het onderzoek is ook gekeken naar de leeftijdsgroepen en samenstelling van huishoudens die kiezen voor het stapelen van meerdere streamingdiensten. Dit is met name populair bij de doelgroep tot 35 jaar en gezinnen (met kinderen). Bij consumenten tussen de 16 en 25 jaar heeft bijna de helft (49%) meer dan één streamingdienst. Tussen de 25 en 35 jaar zijn dat er met 46 procent iets minder.
Streamingdiensten zijn in het algemeen, gestapeld of niet, populair bij gezinnen met kinderen. Bijna driekwart van die gezinnen (71%) heeft minimaal één SVoD-abonnement. Bij gezinnen van alleenstaande ouders ligt dat iets lager. Dat kan te maken hebben met het bestedingspatroon van die doelgroep, maar nog altijd heeft ook meer dan de helft van die gezinnen (58%) ook minimaal één streamingdienst. Een vergelijkbaar verschil tussen gezinnen van twee ouders en alleenstaande ouders is ook terug te zien bij het afnemen van meer dan een streamingdienst; 38 procent versus 29 procent. Het zal je daarnaast niet verbazen dat Disney+ het bij deze doelgroepen erg goed doet met een aandeel van respectievelijk 16 en 14 procent.
Duurder dan reguliere tv-providers
Waar het onderzoek niet naar gekeken heeft, zijn de kosten die gepaard gaan met het stapelen van meerdere streamingdiensten. Toen Netflix op de markt kwam, was een veelgehoord argument nog dat een abonnement op Netflix een stuk voordeliger was dan een abonnement bij een reguliere tv-provider, zoals Ziggo of KPN. Met Netflix en NLZiet kon men voor ongeveer de helft van de kosten ook bijna alle films, series en (in Nederland) populaire tv-zenders kijken.
Echter, inmiddels zijn er zoveel streamingdiensten en abonnementen, die allemaal hun eigen unieke en exclusieve films en/of series hebben, dat consumenten steeds vaker verleid worden tot het afsluiten van meerdere abonnementen. Getuige ook de resultaten van het onderzoek hierboven. En dan lopen de maandelijkse kosten al snel op tot (ver) boven die van de reguliere tv-providers.
Wisselen en delen
Maar, er zijn ook veel consumenten die voor een creatievere oplossing kiezen. Het regelmatig wisselen van abonnement bijvoorbeeld. Alle aanbieders geven klanten de mogelijkheid om binnen een maand het abonnement te kunnen opzeggen. Er zijn genoeg consumenten die na een paar maanden Netflix alles wat ze willen zien wel zo ongeveer gekeken hebben. Dan zeggen ze Netflix op en nemen vervolgens enkele maanden een abonnement op Videoland, Amazon Prime Video of Disney+.
Een andere creatieve oplossing is het delen van een premium abonnement met meerdere vrienden of familieleden. Die abonnementen bieden namelijk de mogelijkheid om, bijvoorbeeld, op drie of vier schermen tegelijk in te loggen en te kijken. Gecombineerd met het aanmaken van verschillende persoonlijke profielen heeft elke gebruiker vervolgens ook direct toegang tot zijn of haar favoriete films en series.
De aanbieders van video streaming diensten kennen deze creatieve oplossingen natuurlijk ook en proberen dat op verschillende manieren te ontmoedigen.