Afgelopen week maakte VodafoneZiggo de resultaten bekend over 2020. Dat de omzet en winst stegen is lijkt niet heel verrassend, gezien het feit dat consumenten (noodgedwongen) meer thuiswerken en -zitten. Het uitspreken van de ambitie om voor het eind van 2022 het hele verzorgingsgebied van kabelprovider Ziggo op GigaNet te ontsluiten, is dat wel.
Op dit moment kunnen ongeveer drie miljoen klanten, als zij dat willen, een Gigabit internetabonnement afsluiten. Dat is de helft van het totaal aantal huishoudens die binnen het Ziggo verzorgingsgebied vallen. Eind 2022 moeten, zo stelt de provider, alle zes miljoen huishoudens toegang hebben tot het GigaNet van de provider.
Dat betekent dus dat de provider binnen iets minder dan twee jaar drie miljoen GigaNet aansluitingen moet realiseren. Dat is veel meer dan de 500.000 glasvezelaansluitingen die KPN tot 2025 jaarlijks gaat uitrollen. VodafoneZiggo heeft dan ook het voordeel dat zij voor de uitrol van hun gigabit netwerk niet hoeven te graven.
Gedreven door de concurrentie
Vodafone en Ziggo, die sinds 2017 samenwerken als VodafoneZiggo, introduceerden haar supersnelle netwerk, GigaNet, in de herfst van 2019. Toen nog zonder abonnementen die downloadsnelheden van 1 Gigabit aan konden. Die volgden enkele maanden later, toen in Utrecht de eerste 20 huishoudens en bedrijven voorzien werden van de eerste echte Gigabit internetabonnementen van VodafoneZiggo.
De forse stappen die VodafoneZiggo het afgelopen jaar, ondanks een tijdelijke vertraging tijdens de eerste golf van de coronacrisis, gezet heeft met de uitrol van de gigabit upgrade van haar GigaNet, komen niet als een hele grote verrassing. Om te kunnen blijven concurreren met KPN, T-Mobile en andere glasvezel providers, heeft de kabelprovider geen andere keuze dan het upgraden van haar netwerk. Op dit moment is een downloadsnelheid van 1 Gigabit mogelijk, maar VodafoneZiggo voert al tests uit met downloadsnelheden van 5 tot zelfs 10 Gigabit per seconde. En dat alles zonder te graven dus.
Daarbij heeft VodafoneZiggo nog wel een extra uitdaging. Eentje waarover steeds vaker 'geklaagd' wordt. Door de relatief beperkte technische bandbreedte van kabelnetwerken moet VodafoneZiggo de uploadsnelheden van haar internetabonnementen beperken. Die liggen maximaal op zo'n 50 Mb. Glasvezelproviders leveren doorgaans zogenoemde synchrone verbindingen, met gelijke down- en uploadsnelheden. VodafoneZiggo wil de uploadsnelheid binnenkort wel verder verhogen (naar 100 Mb), maar daarmee zal de provider nog altijd ver verwijderd blijven van de synchrone datasnelheden die glasvezelconcurrentie kan leveren.
Hoe die concurrentiestrijd zich verder zal ontplooien is een kwestie van afwachten. Feit is wel dat meer aanbod, en daardoor meer keuze voor de consument, doorgaans een positief effect heeft op de abonnementstarieven.
Glasvezel in Nederland
Enkele jaren geleden is de zogenoemde verglazing van Nederland – het aanleggen van glasvezelnetwerken voor super snel internet en andere communicatiediensten – in een stroomversnelling geraakt. Aan het begin van dit decennium leek glasvezel al door te breken, maar door wijzigingen in de strategie bij de grootste glasvezelprovider van Nederland, KPN, kwam de aanleg en uitrol van glasvezelnetwerken enkele jaren nagenoeg stil te staan.
In die periode stonden een aantal nieuwe aanbieders op en met de komst van de toenmalige nieuwe CEO Maximo Ibarra, begin 2018, stortte ook KPN zich weer volop op de verglazing van haar (data)netwerk. Inmiddels heeft KPN al de ambitie uitgesproken om binnen vier jaar 80 procent van de Nederlandse huishoudens aan te sluiten op haar glasvezelnetwerk. Daarvoor moeten de komende jaren, zoals reeds gemeld, elk jaar minimaal een half miljoen glasvezelaansluitingen gerealiseerd worden.