Met het einde van het jaar in zicht is het tijd eens terug te kijken op de ontwikkelingen van de breedbandmarkt in 2009. In dit artikel vindt u een overzicht met de belangrijkste gebeurtenissen van het afgelopen jaar.
Geen overstapdrempels
Als er iets is wat afgelopen jaar de breedbandmarkt overhoop heeft gehaald zijn het wel de nieuwe telecomregels en het initiatief van een aantal aanbieders om de overstapdrempels weg te nemen. Eerder in 2009 bleek al dat bijna een op de vier Nederlanders overweegt om over te stappen naar een andere internetaanbieder, maar vaak de stap niet durft te wagen. Gelukkig is daar afgelopen jaar een einde aan gekomen. Sinds begin 2009 kan de nieuwe internetaanbieder de overstap van een klant volledig verzorgen, ook als het contract gebundeld is met telefoniediensten.
Per 1 juli 2009 werd bovendien zowel in Nederland als Europa een wijziging in de telecomwetgeving van kracht. In de telecomwet werd opgenomen dat een consument na afloop van een abonnement per maand kan opzeggen, na de oorspronkelijke contractperiode (doorgaans één of twee jaar). Stilzwijgende verlenging van een contract is daarmee dus van de baan. De gewijzigde wet geldt voor zowel internet (ADSL en Kabel) als telefonie (vast en mobiel).
Doorbraak snel kabelinternet
Eind 2008 startte UPC al met Fiber Power internet op een aantal plaatsen in Nederland. In 2009 heeft UPC de nieuwe EuroDOCSIS 3.0 techniek verder uitgerold over zijn netwerk, waarmee nu snelheden tot 120 Mb mogelijk zijn voor praktisch iedereen in het UPC gebied.
Ook Ziggo introduceerde deze nieuwe techniek en verhoogde per 1 juli de snelheden van zijn abonnementen. In oktober kwam ook Ziggo met een 120 Mb abonnement, echter alleen in Amersfoort. Verdere uitrol zal geleidelijk plaatsvinden.
Afgelopen jaar is voor de kabelaars door deze snelheidsverhogingen dan ook een duidelijk omslagpunt geworden. Voor het eerst sinds 2003 groeide het aantal aansluitingen voor kabel-internet harder dan bij ADSL.
Digitale telefonie en digitale televisie groter dan analoog
Het aantal digitale telefonie (VoIP) aansluitingen was in 2009 voor het eerst groter dan het aantal vaste lijnen. Minder belangstelling voor een traditionele vaste lijn en een daling in deze soort aansluitingen, maakt dat het aantal VoIP-aansluitingen een flinke groei heeft doorstaan.
Hetzelfde geldt voor digitale televisie. In het eerste kwartaal van 2009 groeide het marktaandeel van digitale televisie tot 50,9 procent. Daarmee is het dus de analoge televisie inmiddels gepasseerd.
Het Net opgegaan in KPN
In navolging van 2008 waarin KPN de stekker trok uit internet aanbieder Planet, is KPN eind 2009 gestopt met aanbieder Het Net. Door Het Net op te laten gaan in KPN maakt KPN de zaken minder ingewikkeld voor zijn klanten, medewerkers, processen en systemen. Volgens KPN betekent dit voor de klant minder loketten, minder kans op fouten en dus een betere service.
Breedbandwinkel
Dit jaar bestond Breedbandwinkel 6 jaar, ook afgelopen jaar is Breedbandwinkel enorm gegroeid en uitgebreid. Zo zijn er ruim 2,8 miljoen unieke bezoekers langs geweest welke samen bijna 7,3 miljoen pagina's hebben bekeken en 1,3 miljoen keer de postcodecheck hebben geraadpleegd.
Dit jaar was wederom Het Net InstapSurfen het meest verkochte abonnement ondanks de klantenstop voor Het Net per oktober. Het Net InstapSurfen wordt op de voet gevolgd door Telfort Internet 20Mb en Online Snel Internet.
Wat betreft het breedbandnieuws is 'XS4ALL beste internetprovider in diverse tests' het meest gelezen, gevolgd door 'Online start met Blijvend Lage Prijs' en 'Uitbreiding UPC Fiber Power-gebied'.
Voor zijn bezoekers heeft Breedbandwinkel in november zijn website volledig vernieuwd om het voor u nog overzichtelijker te maken. Na de postcodecheck kunt u nu gebruik maken van diverse filters waarmee u makkelijker tot uw ideale abonnement kunt komen.
In december werd Breedbandwinkel als klap op de vuurpijl verkozen tot favoriete vergelijkingssite voor mensen die zich online orienteren naar een internetabonnement.